Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

CK Hechter nemá bankovú záruku ani poistenie, hrozí jej pokuta

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP Photo

Inšpektori cestovnú kanceláriu navštívili začiatkom júla a aj v pondelok 18. júla a záruku ani poistenie stále nemala. Hoci aspoň jednu z týchto možností mala do 15. júla mať.

Bratislava 19. júla (TASR) - Nitrianskej cestovnej kancelárii Hechter Slovakia zakázala Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) predaj zájazdov 30. júna tohto roka. Cestovná kancelária totiž nemala poistenie proti insolventnosti alebo bankovú záruku, ktorú zo zákona musí mať.

Inšpektori však cestovnú kanceláriu podľa Denníka N navštívili začiatkom júla a aj v pondelok 18. júla a záruku ani poistenie stále nemala. Hoci aspoň jednu z týchto možností mala do 15. júla mať.

"Došlo k porušeniu uložených záväzných pokynov," potvrdila Denníku N vedúca komunikačného odboru SOI Petra Blehová. Uviedla, že to, čo inšpekcia zistila, bude po doručení ďalších podkladov, ktoré SOI od kancelárie žiada doplniť, predmetom správneho konania.

"To bude ukončené uložením sankcie," dodala Blehová. Za porušenie záväzného pokynu hrozí cestovnej kancelárii pokuta viac ako 16.000 eur. Ak inšpekcia zistí aj iné pochybenia, môže byť finančný postih ešte vyšší.

Zároveň šéf Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Stanislav Macko pre denník uviedol, že cestovnej kancelárii Hechter navrhol pozastaviť členstvo v asociácii. Povedal, že za porušenie zákona k takémuto kroku asociácia pristúpi vôbec prvýkrát.

Pozníček : Banky nevedia pre nejasnosť zákona zabezpečiť bankovú záruku

Poisťovne ju zatiaľ nepoistili a banky nevedia pre nejasnosť zákona zabezpečiť bankovú záruku - to sú podľa manažéra cestovnej kancelárie Hechter Slovakia Petra Pozníčka dôvody, prečo kancelária stále nemá poistenie proti insolventnosti ani bankovú záruku.

"Obrátili sme sa preto na Národnú banku Slovenska (NBS), ktorá dohliada nad subjektmi finančného trhu, aby prešetrila postup poisťovne Allianz, a aby nám určila subjekt, ktorý nám poskytne bankovú záruku alebo poistenie," uviedol Pozníček pre TASR.

Cestovná kancelária podľa jeho slov oslovila poisťovne, ale žiadna nechcela kancelárii poslať podmienky poistenia či ponuku. "Vyžiadali sme si od nich vysvetlenia a aj tie sme poslali NBS," dodal.

Čo sa týka bankovej záruky, tu je podľa Pozníčka problém s nejasnosťou zákona. Banky nevedia určiť, kto bude beneficient, čiže prijímateľ financií z bankovej záruky. Išlo by podľa banky o neidentifikovateľnú skupinu. V prípade úpadku cestovnej kancelárie má totiž banková záruka alebo poistenie slúžiť na uhradenie nákladov spojených s návratom klientov do vlasti alebo na uhradenie ľuďom už zaplatených peňazí za zájazdy.

Prijímateľom zdrojov zo záruky teda potenciálne sú budúci klienti cestovnej kancelárie. "Do žiadosti pre NBS sme tak uviedli, že banky majú problém s beneficientom, a doložili vyjadrenia bánk," opísal Pozníček.

Cestovná kancelária je podľa neho v dobrej finančnej kondícii a finančné podmienky bánk či poisťovní na poistenie alebo záruku spĺňa. Aby to kancelária potvrdila, dala si vypracovať aj vnútorný audit.

Hechter bol pôvodne poistený v Allianz Slovenskej poisťovni, tá mu ale zmluvu vypovedala. Podľa poisťovni bolo dôvodom opakované neplnenie si zmluvných povinností. Cestovná kancelária však toto vypovedanie zmluvy nepovažuje za opodstatnené a podala v tejto veci žalobu na súd.