Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 19. marec 2024Meniny má Jozef
< sekcia Ekonomika

Blanár: Zákon o dlhovej brzde v SR je najprísnejší v eurozóne

Na snímke poslanec Juraj Blanár (Smer-SD). Foto: TASR - Štefan Puškáš

V diskusnej relácii televízie TA3 V politike poslanec Juraj Blanár povedal, že na dostavanie cestnej infraštruktúry, diaľničných a rýchlostných komunikácií je potrebná suma asi 17 miliárd eur.

Bratislava 24. septembra (TASR) - Zákon o dlhovej brzde v SR je najprísnejší v eurozóne, bolo by ho treba zmierniť. Uviedol to dnes v diskusnej relácii televízie TA3 V politike poslanec Národnej rady (NR) SR Juraj Blanár (Smer-SD). Peňazí na cestnú infraštruktúru podľa neho nie je dosť, pretože finančné prostriedky sú potrebné napríklad aj na zvyšovanie platov pracujúcich v školstve či zdravotníctve.

"Náš záujem je, aby sme tento zákon, ktorý je najprísnejší v rámci eurozóny, dokázali zmierniť primerane tak, aby sme dokázali byť neutrálni a mohli pritom uvoľniť finančné prostriedky. Na dostavanie len cestnej infraštruktúry, diaľničných a rýchlostných komunikácií je potrebná suma asi 17 miliárd eur, v tomto čase," spresnil Blanár.


Podľa opozičného poslanca NR SR Eduarda Hegera (OĽaNO) nie je potrebné "otvárať" zákon o dlhovej brzde. "Projekty ciest, ktoré sú pripravené a peniaze, ktoré sú na ne potrebné, sú v parite. Je viac peňazí k dispozícii ako úsekov cestných projektov, ktoré sú pripravené," podčiarkol Heger. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť podľa neho vyčíslila, že zákon o dlhovej brzde umožňuje už teraz uvoľniť na diaľnice 6,1 miliardy eur. Podľa Hegera by okrem toho nárast príjmov v štátnom rozpočte mal predstavovať 1,9 miliardy eur, čo spolu vytvára rámec 8 miliárd eur.


Na potrebu uvoľnenia dlhovej brzdy na infraštruktúru upozornil aj koaličný poslanec Radovan Baláž (SNS), odvolávajúc sa aj na tohtotýždňové tlačové vyjadrenia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) o tom, že "na projekty výstavby je NDS pripravená a do roku 2020 by vedela preinvestovať navyše viac ako 930 miliónov eur, okrem 500 miliónov eur, ktoré má každoročne pridelené". Odmietol pritom úvahy, že na uvoľnenie dlhovej brzdy sa "tlačí" preto, lebo je obdobie pred župnými voľbami.

Poslankyňa NR SR Jana Kiššová (SaS) súhlasí s myšlienkou, že Slovensko potrebuje infraštruktúru. "Slovensku sa darí, sme dnes naozaj v dobrých časoch. Uvoľnenie dlhovej brzdy nie je však alternatíva, jediná možnosť, ako peniaze na infraštruktúru získať. Peňazí bolo dosť, je dosť a len preto, že sa míňajú neefektívnym spôsobom, prichádzate s načiahnutými rukami, že poďme sa zadlžovať," zdôraznila Kiššová na adresu vládnej koalície.