Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Najväčší stredoslovenský výrobca vína vyváža aj do Číny

Ilustračná fotografia

Za posledné tri roky investovala spoločnosť Movino Veľký Krtíš do nových technológií, ako aj do obnovy vinohradov, približne tri milióny eur.

Veľký Krtíš 29. januára (TASR) - Najmä do nových technológií, ale aj do obnovy vinohradov investoval v uplynulých troch rokoch najväčší stredoslovenský výrobca vína, spoločnosť Movino Veľký Krtíš. Investície predstavovali asi 3 milióny eur. Pre TASR to uviedol konateľ spoločnosti Ondrej Celleng.

"Kúpili sme násypky pre príjem hrozna, mlynkoodzrňovače, nový lis, fermentory, ktoré sa dajú chladiť a zohrievať, kvasné a skladovacie nerezové nádoby s chladením a ohrevom, sudovinu na zrenie bielych aj červených vín," vymenoval hlavné akvizície nákupu s tým, že spoločnosť využila aj podporu z fondov EÚ.

Movino v súčasnosti obhospodaruje približne 220 hektárov vinohradov. "Momentálne dávame dôraz na reštrukturalizáciu vinohradov, to znamená, že obnovujeme staré, nevýkonné vinohrady," priblížil. V roku 2015 napríklad vysadili v Čebovciach šesť hektárov tramínu a v roku 2014 v Bušinciach päť hektárov tej istej odrody. "Tramínu sa u nás darí a o toto víno je značný záujem u zákazníkov," podotkol. V tomto roku chystá spoločnosť výsadbu ďalších 14 hektárov rôznych odrôd.

Podľa Cellenga bola úroda hrozna v roku 2016 nižšia zhruba o 25 % ako v roku 2015. Príčinou boli hlavne jarné mrazy, ktoré zdecimovali vinohrady vo vinohradníckej obci Bušince. "Výpadok nášho hrozna sme sa snažili doplniť nákupom hrozna od iných výrobcov," pripomenul.

"Vlaňajšie hrozno malo síce nižšiu cukornatosť ako v roku 2015, ale pekné kyseliny, ktoré dávajú predpoklad pre aromatické a svieže vína," dodal.

Movino plánuje tento rok predať okolo 3 miliónov litrov vína, čo je zhruba úroveň minulého roku. "V poslednom období zaznamenávame mierny pokles predaja červených vín, aktuálny pomer je približne 65:35 v prospech bieleho vína," doplnil Celleng.

Hlavnými odberateľmi vína sú obchodné reťazce (60 % predaja), nezávislý veľkoobchod (10 %), reštaurácie a priamy predaj zákazníkom (10 %), a 20 % tvorí export, hlavne do ČR a do Číny.

Spoločnosť v súčasnosti priamo alebo nepriamo zamestnáva približne 80 ľudí, k tomu sezónne priberá ešte ďalších asi 50.