Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Nemeckí výrobcovia áut varujú pred dôsledkami tvrdého brexitu

Na snímke koncept Mercedes GLC Coupé predstavili počas druhého mediálneho dňa na 66. ročníku medzinárodnej výstavy automobilov IAA Cars (Autosalón Frankfurt 2015) v nemeckom Frankfurte nad Mohanom 16. septembra 2015. Autosalón potrvá do 27. septembra 2015. Foto: TASR/AP

Veľká Británia bude trpieť najviac v prípade, že stratí voľný prístup na európske trhy, pretože až 80 % vozidiel vyrobených v krajine vyváža, väčšinou do EÚ. Ale aj Nemecku ide o veľa.

Berlín 16. januára (TASR) - Nemeckí výrobcovia áut v stredu varovali pred fatálnymi dôsledkami odchodu Británie z Európskej únie (EÚ) bez dohody. Predpovedajú straty pracovných miest v Británii aj v Európe, a naliehajú na zákonodarcov, aby zdvojnásobili snahu o zabezpečenie pokračovania bezcolného obchodu.

Parlament v Londýne v utorok (15.1) odmietol dohodu o podmienkach brexitu, ktorú vyrokovala s Bruselom premiérka Theresa Mayová. Spojené kráľovstvo sa tak ocitlo vo vákuu a firmám hrozí "najhorší možný scenár", teda neriadený brexit bez dohody.

Veľká Británia bude trpieť najviac v prípade, že stratí voľný prístup na európske trhy, pretože až 80 % vozidiel vyrobených v krajine vyváža, väčšinou do EÚ. Ale aj Nemecku ide o veľa. V roku 2016 bola Británia najväčším samostatným exportným trhom pre nemeckých výrobcov, ktorí tam predali 800.000 automobilov, čo predstavovalo 20 % ich globálneho exportu. Do Číny a USA vyvážajú nemecké firmy menej vozidiel, pretože tam majú svoje továrne.

"Dôsledky odchodu bez dohody by boli fatálne," skonštatovalo nemecké združenie automobilového priemyslu VDA. "Bez riadneho a praktického riešenia pre podniky budú pracovné miesta v automobilovom priemysle, najmä na britskej strane, prvé na rade," uviedlo.

BMW, Volkswagen a Daimler, materská spoločnosť značky Mercedes-Benz, vyzvali britských politikov, aby priniesli viac jasnosti do brexitu a zabezpečili, že bezcolný obchod bude pokračovať. "Neistota nie je dobrá pre podnikanie. Musíme sa preto aj naďalej pripravovať na najhorší scenár," uviedla automobilka BMW. Tá vyrába 60 % vozidiel Mini v závode pri Oxforde, na juhu Anglicka, a je závislá od dodávok komponentov z nemeckých závodov. Automobilka už zlepšila svoju logistiku tak, aby zahŕňala aj možnosť leteckej nákladnej dopravy.

Clá sú veľkým problémom pre výrobcov s nižšími maržami a vysokým objemom produkcie, ako sú Toyota (má továreň v Derby) a Nissan so závodom v Sunderlande. Ale aj pre nemecký koncern Volkswagen (VW), ktorý nemá žiadnu britskú továreň a svoje vozidlá na ostrovný trh dováža.

"Výsledok hlasovania predstavuje ďalšiu neistotu a brzdí našu schopnosť plánovať dopredu. My a celý priemysel potrebujeme jasne vysvetliť povahu vzťahov medzi Britániou a EÚ. Každé ďalšie oneskorenie v prípade brexitu prináša riziko pre investície a pracovné miesta," upozornil VW.