Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 18. máj 2024Meniny má Viola
< sekcia Ekonomika

V Nemecku sa kladie dôraz na prípravu trhu na príchod elektroáut

Foto: Ilustračné foto: TASR/Radovan Stoklasa

Vlani sa dostalo v Nemecku na cesty 4000 elektroáut, v Spojených štátoch takmer 53.000.

Frankfurt nad Mohanom 1. júna (TASR) - Na nemeckých cestách by malo v roku 2020 jazdiť milión automobilov s elektrickým pohonom. Informuje manager magazin online s odvolaním sa na Henninga Kagermanna, predsedu Národnej platformy elektromobility (NPE). Platforma združuje predstaviteľov priemyslu, politikov, výskumníkov a vývojárov a ideovo koordinuje vývoj elektromobilov v krajine.

Teraz sa cieľ zdá mnohým ešte nereálny, lebo v prvý deň tohto roku bolo zaregistrovaných v Nemecku iba 7114 "čistých" elektromobilov, teda dvojstopových vozidiel len s elektrickým motorom. Kagermann tvrdí, že plnenie cieľovej úlohy napreduje a vraj nie je nijaký dôvod spochybňovať vládny zámer.

Vlani sa dostalo v Nemecku na cesty 4000 elektroáut, v Spojených štátoch takmer 53.000. V Nemecku sa kladie zásadný dôraz na prípravu trhu na produkt. A vyhliadky preň sa už veľmi zlepšili. Ani v Spojených štátoch či vo Francúzsku sa pôvodné zámery v rozvoji elektromobility nedosahujú. Fakt podľa NPE iba potvrdzuje, že dôsledná príprava na nástup elektroáut zostáva prioritou. V budúcnosti počet nových elektroáut v doprave nebude rásť lineárne, ale geometricky.

NPE náskok iných krajín v počte vyrobených a predaných elektroáut neznepokojuje. Ich predstaviteľ tvrdí, že riziká sú v tom, keď sa začne subvencovať nepripravený trh, alebo keď bude nízka kvalita vozidiel.

Výskum, vývoj a samotná príprava výroby elektroáut je už vraj ďalej, než sa odhadovalo. Výstava vozidiel a ich skúšobné jazdy v Berlíne začiatkom tohto týždňa na Alexanderplatzi vyvolávali pocit, že už nejde o hudbu budúcnosti. Na budúci rok príde v krajine na trh 16 modelov elektroáut nemeckých firiem a ďalšie prídu zo zahraničia. Kagermann predpokladá, že širšia ponuka zvýši záujem verejnosti o ne.

Platforma navrhla spolkovej vláde, aby peniaze nedávala na zvýšenie predaja elektroáut, ale aby ich poskytla na ich výskum a vývoj. Vláda si myšlienku osvojila a podporila nosné projekty.

Predaj elektrovozidiel sa dá podporiť aj inými opatreniami. Medzi nimi by mohli byť rýchlejšie odpisy firiem alebo poskytovanie lacnejších úverov jednotlivcov štátnou rozvojovou bankou Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW). Mohli by sa znížiť aj dane na ne.

Cieľový rok 2020 je relatívne blízko, ale na dosiahnutie zámeru treba v Nemecku urobiť ešte veľmi veľa. V prvom rade pôjde o batérie, ktoré teraz výrazne ovplyvňujú konečnú cenu vozidiel. Očakáva sa, že sa v blízkej budúcnosti podarí vyvinúť nový druh batérií, ktoré budú oveľa účinnejšie než súčasné. Rieši sa aj hmotnosť vozidiel. Mali by byť z ľahších materiálov. Súčasne sa stáva naliehavejším budovanie dobíjacích staníc. Asi 85 % dobíjacích jednotiek bude v domácnostiach a v súkromných verejne prístupných priestoroch, napríklad na parkoviskách nákupných centier, štadiónoch a v spoločných garážach. Odhaduje sa, že v Nemecku bude treba asi 150.000 dobíjacích stojanov. Treba však postupovať opatrne. Prvé projekty s rýchlonabíjacími jednotkami sa pri diaľniciach už skúšajú. Sú v kľúčových regiónoch s veľkou hustotou pohybu vozidiel. Sleduje a vyhodnocuje sa, ako ich automobilová obec prijíma.