Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Ekonomika

Nitra dopravný podnik nezaloží, urobí medzinárodný tender

Erb mesta Nitra Foto: Heraldický register

Nitrianska radnica vypíše medzinárodný tender na obstaranie dopravcu, ktorý bude zabezpečovať mestskú autobusovú dopravu.

Nitra 25. októbra (TASR) – Nitrianska radnica vypíše medzinárodný tender na obstaranie dopravcu, ktorý bude zabezpečovať mestskú autobusovú dopravu (MAD). Na dnešnom mimoriadnom rokovaní zastupiteľstva o tom rozhodli poslanci. Po dlhých diskusiách tak upustili od myšlienky založenia vlastného mestského dopravného podniku.

V súčasnosti zabezpečuje MAD v Nitre dopravný podnik Arriva Nitra, a.s., na základe priameho zadania a zmluvy podpísanej v roku 2007. Platnosť zmluvy a licencie pre dopravcu vypršia v máji 2017. Medzinárodné verejné obstarávanie magistrát do tohto dátumu nestihne uskutočniť, preto dočasne predĺži zmluvu s Arrivou. „Mestské zastupiteľstvo po rozsiahlej diskusii schválilo v zmysle zákona predĺženie licencie dopravcovi do 31. 12. 2019. Zároveň bola schválená verejná súťaž na dopravcu pre mestskú autobusovú dopravu v meste Nitra. Po jej ukončení máme oprávnenie do dvoch mesiacov zmluvu o predĺžení licencie zrušiť a podpísať zmluvu s novým dopravcom. Zároveň dnes bola schválená aj komisia na dohľad nad priebehom tejto verejnej súťaže,“ vysvetlil primátor Jozef Dvonč.

Aj napriek dlhodobým úvahám o vytvorení mestského dopravného podniku dnes väčšina poslancov usúdila, že v súčasnej situácii takýto zámer mesto nedokáže zrealizovať. „Je to ekonomický nezmysel,“ skonštatoval poslanec Miloš Dovičovič. Podľa Dvonča v súčasnosti mesto nedisponuje dostatočnými kapacitami na to, aby dokázalo vlastnými silami zriadiť svoj dopravný podnik. Momentálne nevidí ani možnosť vybudovať ho v spolupráci s iným partnerom. „Na to, aby sme nemuseli robiť verejnú súťaž na dopravcu, potrebujeme mať v spoločnom podniku 80-% majoritu,“ pripomenul Dvonč, podľa ktorého je momentálne založenie takého podniku nereálne.

Podľa poslanca Petra Oremusa by sa mesto nemalo vzdávať myšlienky na svoj dopravný podnik, vďaka ktorému by mohlo lepšie kontrolovať výšku nákladov na MAD. Súhlasí s ním aj poslankyňa Marta Rácová. „Škoda, že nám chýba odvaha do takéhoto projektu ísť. Po dlhých rokoch je to prvá a na dlho aj posledná šanca,“ skonštatovala. Väčšina členov nitrianskeho zastupiteľstva napokon rozhodla, že pre mesto bude výhodnejšie nájsť dopravcu verejno-obchodnou súťažou. Všetci sa však zhodli na tom, že radnica by mala mať čo najväčší dosah na kontrolu budúceho dopravcu i na výšku nákladov, ktoré musí mesto doplácať za výkony vo verejnom záujme.

Doplatky na preplácanie zliav a ďalších výkonov v MAD stoja magistrát ročne viac ako štyri milióny eur. Podľa poslancov treba hľadať nástroje, pomocou ktorých by sa mohla táto suma znížiť. „Nástroj na šetrenie máme predsa v rukách my. Chcel by som ale vidieť toho, kto zahlasuje za zvýšenie ceny cestovného, rušenie zliav, alebo zníženie počtu spojov,“ pripomenul svojim kolegom poslanec Štefan Štefek. Podľa primátora by kľúčom k efektívnejšej MAD mohli byť napríklad elektrobusy, ktoré chce radnica kúpiť z európskych fondov. Zvyšovanie cestovného v hromadnej doprave by podľa jeho slov vyhnalo ľudí z autobusov. „Dnes je už konkurencia taxíkov taká veľká, že aj pri menšom zdvihnutí cien cestovných lístkov, by ľudia zvažovali, či využijú MAD, alebo sa individuálne zvezú taxislužbou, a to nechceme. Treba povedať, že za posledné roky nitrianska MAD urobila veľký krok dopredu a na rozdiel od iných miest nám počet cestujúcich rastie a tento trend treba udržať,“ skonštatoval primátor.

Poslanci dnes hovorili aj o možnosti prevádzkovať MAD zadarmo. Podľa primátora, nie je v budúcnosti vylúčená ani takáto možnosť. „Ale dnes je to čistá science fiction,“ zdôraznil. Ďalšie smerovanie hromadnej dopravy v Nitre tak určí až výsledok medzinárodného tendra na nového dopravcu. Podmienky verejného obstarávania budú ešte schvaľovať mestskí poslanci. Zatiaľ je známe len to, že finančná zábezpeka uchádzačov má byť vo výške päť miliónov eur. „Pretože sa celá diskusia točí okolo sumy, ktorú musíme každoročne doplácať, tak jeden z tých návrhov, ktoré dnes prešli, bol aj ten, že do súťažných podmienok zakomponujeme podmienku, že prepravca, ktorý vyhrá, bude musieť každoročne znižovať náklady voči mestu Nitra o jedno percento,“ dodal Dvonč.