Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Ekonomika

Nová vláda by mala hľadať strategického partnera pre nákladné Cargo

Ilustračné foto Foto: TASR/Roman Hanc

Strategický partner by mal pomôcť slovenskému Cargu ostať vo vyššej lige. Končiaca vláda Ivety Radičovej plánovala vstup strategického partnera do firmy v lete tohto roku.

Bratislava 14. marca (TASR) – Pre nákladného dopravcu Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) by mala podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) hľadať strategického partnera aj nová vláda. No štát by si mal zachovať vo firme väčšinový podiel.

"Určite by som hľadal strategického partnera tak, aby štátu ostal vo firme väčšinový vplyv a neprivatizoval by som celý podnik," zhodnotil pre TASR Palčák. Priestor v nákladnej železničnej doprave totiž podľa neho obsadí v najbližších rokoch len niekoľko veľkých hráčov. Práve strategický partner by mal pomôcť slovenskému Cargu ostať vo vyššej lige. Končiaca vláda Ivety Radičovej plánovala vstup strategického partnera do firmy v lete tohto roku.

V prípade projektu širokorozchodnej trate, ktorá by mala smerovať z východu Slovenska až do Viedne, je podľa Palčáka ešte potrebná odborná diskusia. O tom, či sa bude stavať, nepadlo doteraz definitívne slovo, k projektu sa už robila štúdia realizovateľnosti. "Aby som mohol zaujať definitívne stanovisko, je potrebné bližšie sa zoznámiť so štúdiou a dostať odpovede na základné otázky," podotkol Palčák.

Medzi ne patrí napríklad to, či budú na širokorozchodnej železnici po dokončení dostatočné tovarové toky. "Výstavba trate by mala stáť približne šesť miliárd eur. Aby bola železnica rentabilná, mala by ročne prevážať asi 40 miliónov ton tovaru," vyčíslil Palčák. V súčasnosti sa na rovnakej trase odvezie ročne len šesť miliónov ton tovaru.

Zároveň, ak by sa uvažovalo s výstavbou širokorozchodnej trate, je podľa Palčáka potrebné jasne povedať, kde bude prekladisko. "Pre Slovensko by bolo jednoznačne výhodné, aby bolo v Bratislave a nie vo Viedni," skonštatoval Palčák. Pretože čerešničkou na torte celého projektu budú práve poplatky za prekladanie tovaru zo širokorozchodnej trate na štandardné koľaje.

V rámci osobnej železničnej dopravy by mala podľa Palčáka nová vláda pokračovať v modernizácii tratí a v nákupe nových vagónov či rušňov.