Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Nevyužívané železničné trate by sa mohli prerábať na chodníky

Ilustračné foto. Foto: TASR

Podľa návrhu poslancov by tak po novom bolo možné na nevyužívanej trati vybudovať dočasnú miestnu komunikáciu určenú pre chodcov, chodník alebo miestnu komunikáciu pre cestnú nemotorovú dopravu.

Bratislava 19. júna (TASR) – Dlhodobo nevyužívané železničné trate by sa mohli prebudovať na dočasné chodníky pre chodcov či cyklotrasy. Takúto zmenu navrhuje trojica poslancov vládneho Mosta-Híd Elemér Jakab, Tibor Bastrnák a Péter Vörös v novele zákona o dráhach. Plénum Národnej rady (NR) SR ju pri utorkovom hlasovaní posunulo do druhého čítania.

Podľa poslancov aktuálne znenie zákona neumožňuje po vyčerpaní možností prenájmu alebo predaja pri nevyužívanej trati iný postup, než úplné zrušenie takejto trate vrátane odstránenia všetkých jej súčastí podľa stavebných predpisov, čo vytvára ďalšie náklady a výdavky.

Samotné rušenie tratí je pritom podľa poslancov nezvrátiteľný krok a ich prípadné nové vybudovanie by si vyžadovalo podstatne vyššie náklady, než navrátenie do prevádzkyschopného stavu.

Podľa návrhu poslancov by tak po novom bolo možné na nevyužívanej trati vybudovať dočasnú miestnu komunikáciu určenú pre chodcov, chodník alebo miestnu komunikáciu pre cestnú nemotorovú dopravu. Takáto úprava trate bude umožnená samosprávnemu kraju, obci alebo združeniu obcí cez ktorých územie dráhy vedie.

"Pôjde o efektívny nástroj využitia majetku štátu, a to výlučne prostredníctvom orgánov samosprávy a na prospech obyvateľov daného regiónu," zdôraznili predkladatelia. Zároveň v prípadoch, keď by nastala potreba opätovného prevádzkovania vlakovej dopravy, bude umožnený spätný proces a opätovné sprevádzkovanie železničnej trate.

Podľa návrhu sa totiž umožní ponechanie a zakonzervovanie existujúcich tratí, stavieb a zariadení, ktoré prislúchajú k danej trati. V prípade celospoločenskej a národohospodárskej potreby tak bude zachovaná možnosť obnovenia dráhy v pôvodnom telese a na pôvodnej trase.