Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Slováci chcú radšej menšie obchody, počty hypermaketov narastať nebudú

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Spotrebiteľské správanie Slovákov sa v poslednom období mení. Čoraz viac ľudí chce nakupovať v menších obchodoch, ktoré sú k nim bližšie.

Bratislava 24. novembra (TASR) – Spotrebiteľské správanie Slovákov sa v poslednom období mení. Čoraz viac ľudí chce nakupovať v menších obchodoch, ktoré sú k nim bližšie. Preto sa podľa prezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR Pavla Konštiaka zastavila výstavba hypermarketov a ich počty narastať nebudú.

Predajne sa podľa neho budú zmenšovať a obchodníci sa zamerajú na menšie formáty. Dôvodom je podľa Konštiaka najmä šetrenie času z pohľadu spotrebiteľov. "Ide nám o čas, sme racionálnejší a chceme kúpiť len to, čo sme si dopredu povedali," opísal prezident ZOCR.

Na Slovensku je pritom momentálne približne 153 hypermarketov, čiže obchodov ponúkajúcich viac ako 2500 metrov štvorcových predajnej plochy. Zákazníci chcú však chodiť radšej na menšie nákupy a častejšie. Podľa štatistických údajov sa na Slovensku denne uskutoční v priemere približne desať miliónov nákupov. To znamená, že každý jeden Slovák nakúpi v priebehu dňa dvakrát. Napríklad niečo na raňajky, zájde na obed, natankovať auto či po noviny.



Obchod je pritom po priemysle druhým najväčším zamestnávateľom na Slovensku, pracuje v ňom približne 245.000 ľudí. Spolu s pracovníkmi v službách cestovného ruchu je ich 340.000. V globálnom maloobchode je to podľa šéfa Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) Petra Mihóka niekoľko sto miliónov zamestnancov.

"Obchod súčasne predstavuje aj veľký zdroj príjmov štátneho rozpočtu, hlavne cez daň z pridanej hodnoty (DPH)," zdôraznil Mihók na spoločnej tlačovej konferencii. Pripomenul, že na Slovensku sa v roku 2013 dosiahol výber DPH 4,7 miliardy eur, čo bol nárast oproti plánovaným 4,4 miliardám eur.