Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 14. máj 2024Meniny má Bonifác
< sekcia Ekonomika

Poslanci Smeru-SD chcú zjednodušiť Matovičove tabule na obchodoch

Bez popisu Foto: TASR/Štefan Puškáš

Podľa Záhumenského bude nový systém informovania o podiele domácich výrobkov jednoduchší a zrozumiteľnejší.

Bratislava 23. augusta (TASR) – Tabule na obchodoch, ktoré majú ľudí informovať o podiele slovenských výrobkov v predajni, sa zrejme upravia. Hoci sa zaviedli len od apríla tohto roku na podnet opozičného poslanca Igora Matoviča (OĽaNO), členovia vládneho Smeru-SD Marian Záhumenský a Tibor Lebocký už navrhujú ich úpravu.

Do praxe by ju chceli uviesť od decembra tohto roku. Na septembrovú schôdzu Národnej rady (NR) SR totiž predkladajú novelu zákona o potravinách.

Podľa Záhumenského bude nový systém informovania o podiele domácich výrobkov jednoduchší a zrozumiteľnejší. Pre ministerstvo, obchodníkov aj pre ľudí. "Keby mali obchodníci všetko zverejňovať, museli by oblepiť celý obchod," konštatoval Záhumenský pre TASR.

Matovič však s navrhovanými úpravami nesúhlasí. "Ľudia sa už absolútne nič nedozvedia," zhodnotil pre TASR. Navrhované zmeny podľa neho neprinesú žiadnu podporu slovenských poľnohospodárov.

Podľa súčasne platného zákona musia prevádzkovatelia s obratom z predaja potravín nad 10 miliónov eur informovať ministerstvo pôdohospodárstva dvakrát do roka o percentuálnom podiele potravín pôvodom z prvých piatich krajín, ktoré sú najviac zastúpené v predaji z celkovej ponuky potravín, a to aj v členení podľa jednotlivých výrobných odborov potravinárskeho priemyslu.

Zároveň musia mať prevádzky na každom vstupe do predajni a na svojom webovom sídle zverejnený zoznam jednotlivých prevádzkovateľov, kde je uvedený ich percentuálny podiel slovenských výrobkov.

Podľa navrhovaných zmien by mali po novom obchody informovať ministerstvo už iba raz ročne, a to len o percentuálnom podiele slovenských potravín z celkového obratu. Zároveň by mali o tom istom zverejniť informáciu na viditeľnom mieste pri vstupe do prevádzky.

Matovič však hovorí, že jeho cieľom bolo, aby si ľudia pri vchode do obchodu mohli pozrieť aj informácie o tom, aký je podiel slovenských potravín v ostatných reťazcoch. Nie len v tom, do ktorého práve vstupujú.