Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Ekonomika

Obchvat Bánoviec nad Bebravou chce zhotoviteľ dokončiť neskôr

Ilustračné foto. Foto: TASR/Milan Kapusta

Pôvodný termín ukončenia obchvatu bol koniec mája, nový počíta s jeho dobudovaním koncom augusta. Informoval o tom primátor Bánoviec nad Bebravou Marián Chovanec.

Bánovce nad Bebravou 24. mája (TASR) - Úsek rýchlostnej cesty R2 Ruskovce-Pravotice, ktorý je obchvatom Bánoviec nad Bebravou, majú dokončiť neskôr. Pôvodný termín ukončenia obchvatu v polovičnom profile bol koniec mája, nový počíta s jeho dobudovaním koncom augusta. Informoval o tom primátor Bánoviec nad Bebravou Marián Chovanec s odvolaním sa na realizátora stavby.

"Mali by sa vyriešiť problémy s napojením R2 na súčasnú štátnu cestu I/9 a vlastne celé toto nové technické riešenie by malo zabezpečiť plynulejší a bezpečnejší prejazd jednak cestou I/9 a R2," tlmočil vyjadrenie zhotoviteľa - Inžinierskych stavieb, a.s., Chovanec.

Nárok zhotoviteľa na predĺženie výstavby s termínom august tohto roka registruje aj investor stavby - Národná diaľničná spoločnosť (NDS), reagovala pre TASR jej hovorkyňa Michaela Michalová. Ten je však podľa nej stále predmetom rokovania. "V súčasnosti naďalej platí zmluvný termín ukončenia výstavby," zdôraznila.

Bánovčania podľa primátora v súčasnosti veľmi trpia dopravnou situáciou na území mesta, v popoludňajších hodinách, keď je dopravná špička, je mesto zapchaté a vznikajú kolízie áut. "Čím rýchlejšie bude otvorený obchvat Bánoviec, tým si Bánovčania skôr vydýchnu. Toto je najdôležitejší prvok a skutočne je nevyhnutný pre naše mesto," skonštatoval.

Obyvatelia, najmä prímestských častí, sa tiež v minulosti sťažovali na vysokú prašnosť. Tento stav, ako ozrejmil Chovanec, bol a je spôsobený aj budovaním kanalizácie. "V začiatkoch to bola skutočne neúnosná situácia, kedy boli skoro všetky miestne a mestské komunikácie využívané, no dnes už našťastie R2 využíva svoje teleso, teda používa v maximálnej miere na presun existujúce pripravené cesty, situácia je preto trochu lepšia. Vydýchneme si však až po dokončení oboch stavieb," doplnil.

Obchvat Bánoviec nad Bebravou, ako ďalej zdôraznil bánovský primátor, nerieši situáciu s nákladnou dopravou, ktorú z mesta nevylúči. Úplné vyriešenie dopravnej situácie v meste i v ďalších okolitých centrách ako je Prievidza a Trenčín, vidí v dobudovaní celej R2 v Trenčianskom kraji.

S výstavbou asi do desať kilometrov dlhého prvého úseku rýchlostnej cesty R2 v Trenčianskom kraji začali Inžinierske stavby Košice začiatkom marca 2014. Nachádzať sa na ňom bude 13 mostov a realizovaný bude v polprofile. Projekt za 88,2 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) má byť spolufinancovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu.

Po výstavbe obchvatu Bánoviec nad Bebravou by mal nasledovať úsek Mníchova Lehota - Ruskovce, začiatok jeho výstavby NDS odhaduje ešte na tento rok. Po ňom by to mali byť úseky D1 - Mníchova Lehota, Pravotice - Dolné Vestenice, Dolné Vestenice - Nováky a Nováky - Žiar nad Hronom.

V súvislosti s úsekom od Pravotíc do Dolných Vesteníc sa však už dlhšie hovorí o posune jeho výstavby. Ako vyplýva z listu, ktorý zaslala ešte vlani NDS starostke Dolných Vesteníc Kvetoslave Šimorovej, budovanie tohto úseku bude potrebné na základe odporúčaní štúdie realizovateľnosti znovu posúdiť a prehodnotiť po roku 2035.

"Štúdie realizovateľnosti sú podmienkou Európskej únie ako podklad pre posúdenie financovateľnosti diaľničných stavieb z fondov EÚ. Štúdie realizovateľnosti definujú podmienky pre financovanie z fondov EÚ vrátane predpokladaných termínov, kedy by tieto podmienky mohli byť na jednotlivých úsekoch z hľadiska dopravného a ekonomického naplnené. To však nebráni tomu, aby boli budované aj skôr, ale z iných zdrojov financovania," reagovala vlani v júni na otázky o posune výstavby a jej dôvodoch vtedajšia hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.