Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Odevnému priemyslu by pomohla vlastná značka a podpora inovácií

Foto: SOPK

Takto zhodnotil perspektívy priemyslu tajomník odbornej sekcie Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Ľudovít Mičuda.

Bratislava 20. marca (TASR) - Odevnému priemyslu by pomohla väčšia inovatívnosť, zameranie sa na výrobky s vyššou pridanou hodnotou, produkcia pod vlastnou značkou, ako aj zlepšenie imidžu odvetvia a jeho podpora. Takto zhodnotil perspektívy priemyslu tajomník odbornej sekcie Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) Ľudovít Mičuda, podľa ktorého firmy majú zákazky, priemysel je v súčasnosti stabilizovaný, avšak začína narážať na nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.

"Priemysel je v súčasnosti stabilizovaný, je exportne orientovaný. Najdôležitejším trhom sú európske krajiny, najmä vnútorný trh Európskej únie. Len okolo 5 až 10 % produkcie zostáva na Slovensku. Má zákazky, ale začína sa prejavovať nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a niektoré firmy vo výrobe textilu nie sú schopné už teraz zabezpečiť ani svoju prirodzenú reprodukciu," zhodnotil pre TASR. Pripomenul sociálny rozmer odvetvia, ktoré v minulosti zamestnávalo najmä ženy. Priaznivo vplývalo aj na exportnú výkonnosť Slovenska.

Podľa údajov, ktoré TASR poskytlo Ministerstvo hospodárstva SR, začiatkom roka 2015 v tomto odvetví pôsobilo 815 súkromných tuzemských podnikov, čo z celkového počtu prestavovalo 77,3 %, 19 družstevných podnikov (1,8 %), 177 zahraničných (16,8 %) a 44 medzinárodných s prevažujúcim súkromným sektorom. V odevnom a textilnom priemysle podnikalo 5320 živnostníkov. Priemerná mesačná mzda vo výrobe textilu v roku 2015 bola 741 eur, v roku 2014 bola 746 eur. Vo výrobe odevov bola 487 eur v roku 2015, keď oproti roku 2014 klesla, vtedy bola 517 eur.

Súčasnú situáciu odvetvia vidí Mičuda skôr optimisticky, ale jeho perspektíva sa z pohľadu viacerých faktorov dá ťažko odhadnúť. "Bude závisieť najmä od toho, dokedy bude schopný konkurovať cenou práce, keďže veľká časť slovenských odevných podnikov robí prácu pre zahraničných zákazníkov a pod ich značkami, na čom sa perspektíva firmy stavia veľmi ťažko," myslí si šéf sekcie SOPK.