Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 4. máj 2024Meniny má Florián
< sekcia Ekonomika

Október je mesiacom kyberbezpečnosti, ohrozené sú najmä deti a seniori

Ilustračná snímka. Foto: TASR Michal Svítok

Rovnako znie aj slogan európskeho mesiaca kybernetickej bezpečnosti "Uvažuj skôr, než klikneš", ktorým je už od roku 2012 október.

Bratislava 2. októbra (TASR) - Slovenské domácnosti sa masívne digitalizujú, s čím však prichádza riziko kybernetických zločinov. Tie najviac ohrozujú najmä seniorov a deti. Informovalo o tom v pondelok Kompetenčné a certifikačné centrum kybernetickej bezpečnosti (KCCKB) v rámci európskeho mesiaca kyberbezpečnosti.

"Kyberhrozby najviac ovplyvňujú seniorov, deti a používateľov s nedostatočnými IT zručnosťami. V oblasti kyberbezpečnosti sa ľudia často cítia stratení a uvádzajú, že nemajú prístup k spoľahlivým informačným zdrojom," priblížil riaditeľ KCCKB Ivan Makatura.

Domácnosti na Slovensku sa pritom masívne digitalizujú, čo vyplýva z reprezentatívneho prieskumu Národného bezpečnostného úradu (NBÚ) a KCCKB. Mobily s prístupom na internet sú podľa výsledkov samozrejmosťou pre 92 % domácností a notebooky pre 77 %. Smart televízory vlastní 60 % domácností, zatiaľ čo tablety používa 49 %. Päticu uzatvárajú osobné počítače, ktoré vlastní 42 % domácností.

Nárast objemu údajov o správaní používateľov, informácie osobného charakteru na sociálnych sieťach a úniky osobných údajov vedú k stále účinnejším phishingovým útokom. Využívanie nových technológií, ako je umelá inteligencia a veľké dáta umožňujú podľa centra kybernetickej bezpečnosti útočníkom analyzovať vzory správania používateľov a vykonávať cielené útoky.

Používateľ by mal preto poznať a dodržiavať pravidlá ochrany pred kyberhrozbami. "Úplne prvým a jednoduchým pravidlom však zostáva - rozmýšľajte nad tým, kam klikáte, čo akceptujete, čo zverejňujete, čo odsúhlasujete a vždy si premyslite možné následky," uzavrel Makatura.

Rovnako znie aj slogan európskeho mesiaca kybernetickej bezpečnosti "Uvažuj skôr, než klikneš", ktorým je už od roku 2012 október.