< sekcia Ekonomika

O osude tendra na širokorozchodnú rozhodne rakúsky súd do 6 týždňov

Foto: TASR/Svätopluk Písecký

Podľa advokátky Jany Martinkovej z kancelárie Advocatus Martinková spolkový správny súd musí o podanej námietke rozhodnúť v lehote šiestich týždňov.

Viedeň/Bratislava 5. septembra (TASR) – Rakúska spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorá vyhlásila tender na štúdiu realizovateľnosti širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne, potvrdila, že ukončenie súťaže je pozastavené pre podanú námietku. "Rakúsky spolkový súd nás informoval, že 29. augusta obdržal námietku proti výsledku. Sme presvedčení, že rozhodnutie padne skoro, aby sa mohol ukončiť proces verejného obstarávania," povedal pre TASR projektový manažér spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft Viktor Plank.

Podľa advokátky Jany Martinkovej z kancelárie Advocatus Martinková spolkový správny súd musí o podanej námietke rozhodnúť v lehote šiestich týždňov, a to tak, že buď námietku zamietne alebo rozhodne o neplatnosti verejnej súťaže, prípadne jej časti a vráti vec vyhlasovateľovi na ďalšie konanie. "Voči rozhodnutiu spolkového správneho súdu je následne prípustné odvolanie na najvyšší správny súd, avšak spravidla bez odkladného účinku, takže, ak by sa odvolal neúspešný uchádzač a najvyšší správny súd mu dal za pravdu, znamenalo by to Pyrrhovo víťazstvo pre všetkých. Breitspur Planungsgesellschaft by musela zaplatiť náhradu škody poškodenému uchádzačovi a zároveň spolupracovať s konzorciom, ktoré v súťaži nemalo uspieť," konštatovala pre TASR Martinková.

Námietku proti výsledku tendra podalo neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult. Podľa informácií TASR môže byť problémom účasť dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ. Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu PRODEX, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Stoik. PRODEX na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby. Jej konateľ Ľubomír Turinič je z výsledku tendra sklamaný, no nepredpokladá spoluprácu s víťazom. "Tak, ako naše konzorcium predpokladám, že aj víťazné konzorcium má striktne rozdelené práce na štúdii uskutočniteľnosti. Takže nepredpokladám oslovenie od víťazného konzorcia na spoluprácu," povedal Turinič pre TASR.

Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger. Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy, predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice, i to, či môže byť projekt rentabilný.

Desana Mertinková považuje za riziko celého projektu oblasť financovania

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková považuje za riziko celého projektu práve oblasť financovania. "Nová trať sa má dokončiť v roku 2024 a jej cena sa môže dovtedy vyšplhať na 9 miliárd eur. So 6 miliardami eur sa uvažovalo pri cenovej úrovni v roku 2010. Asi 400 kilometrov novej trate má viesť cez Slovensko, ktoré okrem toho bude musieť zrekonštruovať aj existujúcu širokorozchodnú trať z Maťoviec do Hanisky pri Košiciach v dĺžke asi 90 kilometrov. To určite nezaplatia ani Rakúšania, ani Rusi, ani Ukrajinci. Bez dotácií sa nezaobíde ani údržba a prevádzka novej trate," upozornila šéfredaktorka v reakcii pre TASR.

Martinková vidí riziko v spochybnení tendra, ktoré by mohlo viesť aj k jeho zrušeniu. "Nedostatočne transparentný tender, nereálna cena zákazky, majetkové a personálne prepojenia konkurenčných firiem, konflikt záujmov nie sú atribúty, ktoré by mali sprevádzať projekt, pri ktorom ide v konečnom dôsledku o mnohomiliardovú investíciu viacerých štátov. Nehovoriac o možnom narušení medzinárodnej dôvery a partnerskej spolupráce práve v čase, keď sa celá Európa zmieta v otvorenom konflikte východ proti západu. Navyše, čo potom možno očakávať od ďalšieho tendra na ekonomickú časť štúdie uskutočniteľnosti?" dodala slovenská advokátka.

Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

Páči sa mi TERAZ.SK na Facebooku

Staňte sa fanúšikom a sledujte dôležité správy z TASR priamo na vašom Facebooku.