Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 19. máj 2024Meniny má Gertrúda
< sekcia Ekonomika

Málo domácich výrobkov nie je len chyba obchodu, tvrdí Konštiak

Ilustračná fotografia Foto: TASR/František Iván

Podľa prezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavla Konštiaka Zároveň chýba jasná definícia toho, čo je slovenský výrobok.

Bratislava 26. októbra (TASR) - Nedostatok domácich výrobkov na pultoch slovenských predajní nie je podľa prezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) Pavla Konštiaka len chybou obchodu. "Prečo hľadáme chybu len v obchode," pýtal sa.

Nízky podiel slovenských výrobkov v obchodoch má podľa neho viacero dôvodov. "Ide tu aj o určitý historický vývoj," priblížil Konštiak. Slovensko si podľa neho napríklad nevybojovalo také ústupky zo strany EÚ v prípade dotácií pre poľnohospodárov, aké má Poľsko. Vyššia je tiež DPH na potraviny, než aká je v Českej republike a aj v Poľsku, a to všetko podľa neho vplýva na ceny slovenských výrobkov.

"V EÚ je tiež otvorený pohyb tovaru a služieb, takže je dostatočná konkurencia a každý obchod sa snaží prilákať zákazníka čo najlepšími tovarmi. Hľadá pritom rovnováhu medzi kvalitou a ponúkanou cenou," opísal Konštiak.

Zároveň podľa neho chýba jasná definícia toho, čo je slovenský výrobok. "Neurobili sa prvé základné kroky na to, aby sme charakterizovali slovenský výrobok," podotkol. Potom by sa mohol označiť, aby zákazníci vedeli, čo je slovenský výrobok.

Konštiak takto reagoval na štvrtkové (25. 10.) vyjadrenia Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK), ktorá stále nie je spokojná s podielom domácich výrobkov na pultoch predajní. Umiestňovanie domácich výrobkov v obchodoch je podľa komory v prvom rade v rukách obchodných systémov. Tie rozhodujú o tom, aké výrobky budú spotrebiteľom ponúkať. Zároveň je to podľa SPPK aj otázkou výchovy spotrebiteľa v tom, aký produkt si kúpi.