Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Ekonomika

Platobné služby môžu byť viac inovatívne, bankám pribudnú konkurenti

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Nová smernica otvára trh novým hráčom, ktorí môžu klientom poskytovať služby nepriameho udelenia platobného príkazu a služby informovania o platobnom účte

Bratislava 10. septembra (TASR) - Platba za nákup v obchode, v reštaurácii, kúpa cestovného lístka - zatiaľ čo v súčasnosti ľudia tieto úkony robia bežne bankovou kartou, v budúcnosti im bude stačiť bežný prevod. Tieto zmeny má totiž na trh priniesť nová smernica Európskej únie PSD 2 zameraná na reguláciu platobného styku. Európski zákonodarcovia sa totiž rozhodli umožniť tzv. tretím stranám, teda novým autorizovaným poskytovateľom platobných služieb, prístup k účtom klientov bánk s cieľom poskytnúť informácie o danom účte, alebo iniciovať platobnú transakciu.

Členské krajiny majú smernicu postupne do 13. januára budúceho roka implementovať do legislatívy. Slovenský parlament sa už zaoberá novelou zákona o platobných službách, ktorá sa tento týždeň dostala do druhého čítania. Prijatie eurosmernice o platobných službách na vnútornom trhu bude mať podľa ministra financií Petra Kažimíra (Smer-SD) za následok posilnenie transparentnosti a možnosti rýchlejšieho prijímania inovácií v oblasti platobných služieb, čo by malo prispieť k účinnému a efektívnemu trhu s platbami. A to na strane poskytovateľov aj používateľov. "Bez preháňania hovoríme o technologickej revolúcii v spravovaní účtov občanov prostredníctvom rôznych mobilných aplikácií, ale aj vstupom nových subjektov na trh," uviedol v parlamente Kažimír.

Spotrebiteľom by sa mohlo uľahčiť platenie, bankám však môže pribudnúť nová konkurencia. Smernica PSD 2 totiž bankám umožní medzi seba vpustiť technologické spoločnosti. Odborníci však vidia v novej regulácii výzvu pre finančný trh. "PSD 2 umožní využívať pri platbách za jednotlivé tovary a služby aj iných sprostredkovateľov ako banky a kartové spoločnosti. Revolučnou zmenou bude, že klienti začnú vnímať platbu ako súčasť zážitku a nie samostatne, ako je tomu v súčasnosti," očakáva architekt klientskych riešení spoločnosti IBM Ján Sehnal. Vysvetlil, že za bezpečnosť bude zodpovedná banka, ale servis okolo platby sa realizuje napríklad v mobilnej aplikácii, spolu s hodnotením spokojnosti obchodníka a uplatnením lojalitných bodov. "Samotný obchodník bude veľmi pravdepodobne ten podstatný kanál, ktorým sa regulácia k zákazníkom dostane vo forme výhod, zliav, či rôznych odmien," očakáva Sehnal.

Nová smernica otvára trh novým hráčom, ktorí môžu klientom poskytovať služby nepriameho udelenia platobného príkazu a služby informovania o platobnom účte. "V reálnom živote tak noví hráči na trhu, a je jedno či to bude Fintech, veľký obchodný reťazec, ktorý obsluhuje milióny zákazníkov, alebo mobilný operátor, môžu sprostredkovať svojim klientom online platby a prehľad o bankových účtoch bez použitia internetového bankovníctva či výpisu z banky. Čo je ešte zaujímavejšie, doplnkové služby ako zľavy, poradenstvo, pôžičky, reklamovanie tovaru ako služba, či oprava kotla, sa stanú bežnou súčasťou služieb, ktoré od svojej banky klient očakáva," doplnil Sehnal.

Finančné domy na Slovensku novú reguláciu už analyzujú. "Pre banky je bezpečnosť a ochrana klientov vždy na prvom mieste a je nevyhnutné, aby bola zachovaná súčasná vysoká úroveň bezpečnosti pri spravovaní účtov. Slovenský bankový sektor dlhodobo analyzuje PSD2 a pripravuje sa na zmeny z nej vyplývajúce," skonštatoval analytik Slovenskej bankovej asociácie Marcel Laznia.

Banky, ktoré na nové inovácie nestavia, však môžu stratiť konkurenčnú výhodu. "Ak totiž klient prestane vnímať svoju banku ako partnera, presunie si svoje aktivity k inému sprostredkovateľovi a samotná banka ostane iba v úlohe vykonávateľa platieb samotných. Zdvihnutý ukazovák patrí aj kartovým spoločnostiam, ktorým môže klesnúť počet realizovaných transakcií," predpokladá Sehnal.