Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

Po Slavii a pive majú Číňania záujem v Česku aj o Tatru

Ilustračné foto. Foto: TASR/Milan Podmaník

J&T je dnes pre čínsku skupinu CEFC zásadný obchodný partner pre európske aktivity. CEFC dokonca majetkovo vstúpila do bankovej časti skupiny a spoločne ovládli aj Pivovary Lobkowicz Group.

Praha 22. novembra (TASR) - Číňania majú záujem o ďalšie české firmy, tentoraz z automobilového sektora. Podľa servera iDNES.cz ide o automobilku Tatra Trucks.

Ako uviedol iDNES.cz, čínska skupina CEFC, ktorú v Česku reprezentuje lobista a exminister obrany Jaroslav Tvrdík, si obzerá české výrobné firmy. Po pive a futbalovom klube Slavia Praha by čínski investori radi získali spoločnosť Tatra Trucks, pokračovateľa bývalého výrobcu nákladných áut v Kopřivnici.

Podľa dvoch od seba nezávislých zdrojov z okruhu Tatry aj českých finančných skupín so súčasným majiteľom Tatry, zbrojárskym magnátom Jaroslavom Strnadom, majiteľom skupiny Excalibur, rokoval bývalý minister obrany Jaroslav Tvrdík, ktorý v Česku reprezentuje čínsku investičnú skupinu CEFC China Energy Company Limited. Po niekoľkých týždňoch Strnad, ktorý firmu ovládol v roku 2013, ponuky zo strany čínskych investorov údajne odmietol. Oficiálne sa k rokovaniam ani jedna zo strán nechcela vyjadrovať. "Tatra na predaj nie je a viac k tomu hovoriť nebudeme," reagoval na otázky Strnadov mediálny zástupca Andrej Čírtek.

Iné zdroje z okruhu firmy ale potvrdzujú, že vedenie Tatry aj majitelia sú v česko-čínskych vzťahoch veľmi aktívni, s čínskymi partnermi pravidelne komunikujú, zúčastňujú sa na delegáciách a okrem toho údajne vyjednávajú o presunutí či rozšírení časti výroby práve do Číny. Ani Tvrdík sa k údajnému záujmu o výrobcu nákladných áut a vojenských špeciálov nevyjadril. Na písomné otázky niekoľko dní nereagoval a nebral telefóny. Nakoniec pred niekoľkými dňami v rozhovore pre MF DNES pripustil, že skupina uvažuje o prehlbovaní svojich aktivít v Česku, okrem iného práve v oblasti priemyslu a energetiky.

Spoločnosť Tatra Trucks vznikla v roku 2013, keď sa pôvodný výrobný podnik dostal pre dlhy do exekúcie a išiel do aukcie. V predaji firmy sa svojho času angažovala česko-slovenská investičná skupina J&T.

J&T je dnes pre čínsku skupinu CEFC zásadný obchodný partner pre európske aktivity. CEFC dokonca majetkovo vstúpila do bankovej časti skupiny a spoločne ovládli aj Pivovary Lobkowicz Group.

Od roku 2006 do roku 2013 kontrolovali Tatru štyria českí a zahraniční investori reprezentovaní dlhoročným šéfom firmy Američanom Ronaldom Adamsom. V roku 2013 firmu ovládli Strnad a podnikateľ René Matera, obchodník so surovinami pre zlievarenstvo a majiteľ skupiny Promet Group.

Tatra nie je prvá výrobná firma, ktorú si bohatí čínski investori s Tvrdíkovou pomocou vyhliadli. Po už spomínaných pivovaroch sa prihlásili aj do tendra na nového majiteľa potravinárskej spoločnosti Hamé. Súčasní severskí majitelia sa výrobcu paštét, džemov a dochucovacích omáčok snažia predať už viac než rok. K hlavným favoritom svojho času patril nórsky potravinársky koncern Orkla Group, ktorý už v Česku vlastní spoločnosť Vitana. Záujem o Hamé prejavil aj investičný fond Andreja Babiša a Jozefa Janova Hartenberg Capital.

Ak sú informácie z trhu presné, nástup Číňanov do zápasu o Hamé odsunul doterajších favoritov na vedľajšiu koľaj. CEFC ponúka zo všetkých uchádzačov zďaleka najviac - okolo 4,5 miliardy Kč. Ani záujem o Hamé však zástupcovia CEFC oficiálne komentovať nechceli.