Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea
< sekcia Ekonomika

Počet predvádzacích akcií v Česku klesol vlani o tretinu

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Inšpekcia uložila minulý rok usporiadateľom predvádzacích akcií celkovo 258 pokút v hodnote 29,6 milióna Kč.

Praha 5. marca (TASR) - Počet kontroverzných predvádzacích akcií klesol v roku 2015 o tretinu na približne 18.000. Číslo však bude vyššie, niektoré akcie totiž usporiadatelia neoznamujú. Takzvaní šmejdi navyše hľadajú nové cesty, ako oklamať seniorov a predať im predražený tovar. Lákajú ich napríklad na výhry poukážok za desaťtisíce korún pri nákupe tovaru. Poukážky ale nikdy nevydajú. Informoval o tom server iDNES.cz.

Počet predvádzacích akcií, ktoré organizátori musia oznamovať Českej obchodnej inšpekcii, klesol z 27.600 v roku 2014 na 18.200 v roku 2015. Inšpekcia minulý rok uskutočnila 420 kontrol a na porušovanie zákona narazila v takmer 81 %. Toto číslo pritom neklesá. Šmejdi totiž mnohé akcie neoznamujú, klamlivo informujú o možnosti vrátenia tovaru, reklamáciách, podávajú nepravdivé informácie o firme alebo o výrobkoch a často sa správajú agresívne.

Kontrolóri tak zistili nové formy nekalých praktík. "Medzi nimi napríklad lákanie na ‚výhry’ platobných kariet či poukážok v hodnote 80.000 až 200.000 Kč (2956,60 až 7391,53 eura). Aj keď ich získanie bolo podmienené kúpnou zmluvou na predvádzaný tovar, ani po uzatvorení zmluvy a zaplatení požadovanej čiastky spotrebitelia prisľúbené platobné karty ani poukážky nikdy nedostali," opísali situáciu kontrolóri.

Inšpekcia uložila minulý rok usporiadateľom predvádzacích akcií celkovo 258 pokút v hodnote 29,6 milióna Kč. Najväčším hriešnikom s pokutami za 5,3 milióna Kč bola spoločnosť Pneubotky, ktorá je momentálne v likvidácii.

Aj napriek klesajúcemu počtu predvádzacích akcií takzvaní šmejdi s podvodmi nekončia, skôr menia ich formu. Na jednej strane sa sprísňuje legislatíva a od začiatku tohto roka nesmú organizátori týchto akcií do siedmich dní od uzatvorenia kúpnej zmluvy prijímať žiadne peniaze. Predajcovia však zmenili taktiku, pozvánky už nerozdávajú ako letáky, ale zasielajú adresne s identifikačným kódom. Aj preto počet kontrol vlani klesol, na akcie sa totiž nedá tak ľahko dostať. Niektoré predvádzacie akcie sa navyše konajú za zatvorenými dverami priamo v sídle firmy a praktiky je ťažké odhaliť.

(1 EUR = 27,058 CZK)