Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Ekonomika

J. Počiatek neopustil myšlienku hľadať partnera aj pre samotné Cargo

Z 67. schôdze vlády SR v Bratislave 10. júla 2013. Na snímke minister hospodárstva Tomáš Malatinský (vľavo) a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek počas rokovania. Foto: TASR/Michal Svítok

Vláda na dnešnom rokovaní odsúhlasila Počiatkov Návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy.

Bratislava 10. júla (TASR) – Rezort dopravy stále neopustil myšlienku hľadať strategického partnera aj pre samotnú Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK). Nielen pre jeho dcérske firmy, ktoré majú vzniknúť. "Myslím si, že budeme hľadať ešte poradcu aj pre výber potenciálneho strategického partnera pre Cargo ako také," vyhlásil dnes šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).

Vláda na dnešnom rokovaní odsúhlasila Počiatkov Návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy. Na základe neho majú v Cargu do roka vzniknúť tri dcérske firmy a v nich má časť pripadnúť strategickým partnerom.

Predchádzajúce vedenie rezortu za čias ministrovania Jána Figeľa (KDH) však počítalo s tým, že nájde strategického partnera pre Cargo ako celok. Vypísalo preto súťaž aj na poradcu pre výber partnera pre firmu. "Vypísali ju tak zle, že Úrad pre verejné obstarávanie súťaž zrušil," podotkol Počiatek. Tým sa celý tento proces podľa jeho slov zablokoval. "I keď by sme boli ochotní v tom pokračovať," doplnil minister.

Všetky signály z rokovania s potenciálnymi záujemcami o firmu však podľa šéfa rezortu dopravy naznačovali, že Cargo nie je pre vysokú mieru zadlženia pre nikoho zaujímavé. Najprv teda treba podľa Počiatka v Cargu "upratať" a k tomu majú pomôcť práve opatrenia, ktoré kabinet dnes odobril.

"Tento materiál smeruje k tomu, aby sa udiali viaceré kroky v rámci celého železničného sektora, ktoré budú smerovať k oddlženiu Carga," opísal Počiatek. Oddlženie by pritom podľa neho malo byť zjavné, v horizonte niekoľkých rokoch sa chce rezort dopravy dostať iba na 30 % úverovej záťaže, ktorú dnes Cargo má. "Potom je možné baviť sa širokospektrálnejšie s potenciálnymi záujemcami alebo strategickými partnermi, ktorí by mohli do Carga vstúpiť," dodal minister.

Čo sa týka hľadania strategických partnerov pre časti dcérskych spoločností, prípravy na ich súťaže začnú podľa Počiatka čo najskôr. "Nechcel by som sa zaväzovať ku konkrétnym termínom, ale určite v čo najkratšom čase sa dostaneme aj ku konkrétnej realizácii jednotlivých krokov," avizoval minister. Nehovorí pritom, že súťaže začnú už na jeseň, ale prípravy sa určite spustia hneď.



Postup štátu pri Cargu je podľa Beblavého v podstate tunelovaním firmy


To, čo sa v súčasnosti deje okolo nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) je ako tancovanie na palube Titanicu v čase, keď už do neho narazila kryha. Vyhlásil to na dnešnom brífingu poslanec SDKÚ-DS Miroslav Beblavý.

Reagoval takto na Návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy, ktorý dnes schválila vláda. Na základe materiálu majú do roka vzniknúť v Cargu tri dcérske spoločnosti a v nich má časť pripadnúť strategickému partnerovi.

"Vláda dnes schválila netransparentný predaj najcennejšieho majetku Carga v účtovnej hodnote viac ako 250 miliónov eur formou takzvaných dcérskych spoločností," opísal Beblavý. Do troch dcérskych firiem sa má podľa neho vložiť ten najdôležitejší majetok firmy, čiže vagóny, ktoré sú spolu s rušňami "chlebom" spoločnosti. "Cargo príde o základ živobytia," doplnil poslanec.

Naopak, štátu podľa neho ostanú "na krku" prakticky všetci zamestnanci. "S vagónmi odíde zo 7000 zamestnancov spoločnosti do dcérskej firmy len 30 ľudí. V prípade akýchkoľvek problémov bude mať štát ďalej zodpovednosť za takmer celú zamestnanosť v Cargu," argumentoval Beblavý.

V celom materiáli pritom podľa neho nie je ani slovo o tom, ako má vstup investora do dcérskych firiem prebehnúť. "Nie je tam ani slovo o súťaži, o jej podmienkach," podotkol. A tiež ani o zárukách, aké bude štát požadovať. Takýto postup, kde sa z firmy vytiahnu hrozienka a tie sa sprivatizujú a všetky záväzky sa nechajú štátu, je podľa neho neprijateľný. "To nie je privatizácia, to je v podstate tunelovanie firmy," dodal Beblavý.

Kroky vlády v súvislosti s Cargom a vytváraním dcérskych firiem v spoločnosti kritizuje aj predseda KDH a bývalý minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Ide podľa neho o skrytú formu privatizácie. "Pretože ak sa vytiahnu skôr ziskové činnosti, čo zostane štátu okrem strát? Čo bude s tým, čo ziskového nie je?" pýtal sa Figeľ. Zároveň pripomenul, že on v čase vedenia ministerstva dopravy pripravoval strategické partnerstvo pre Cargo ako celok. "Takto to dáva zmysel a takto je to správne pre štát a občanov," doplnil.