Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Popradské letisko má novú odletovú halu, spĺňa podmienky Schengenu

Priestory čakárne na odlet v novopostavenej odletovej hale Letiska Poprad-Tatry v Poprade 31. januára 2014. Foto: TASR/Oliver Ondráš

Náklady na výstavbu odletovej haly vrátane príslušenstva sa vyšplhali na 2,62 milióna eur.

Poprad 31. januára (TASR) – Na popradskom letisku dnes za prítomnosti predsedu vlády SR Roberta Fica slávnostne otvorili novú odletovú halu. Jej vybudovanie bolo nutné z dôvodu, že tá stará už nevyhovovala podmienkam schengenského priestoru.

„Už minulý rok počas leta stúpol počet charterových cestujúcich o 10 % v porovnaní s rokom 2012. Tatry sa naozaj stávajú veľmi atraktívne aj pre turistov z východnej časti sveta a toto letisko bude v budúcnosti častejšie využívané,“ konštatoval premiér.

Fico zároveň vidí význam tejto investície aj v súvislosti so spoločnou kandidatúrou SR s Poľskou republikou na Zimné olympijské hry (ZOH) v roku 2022.

„Ak sa toto podarí, že Jasná bude strediskom pre všetky lyžiarske disciplíny, tak celý svet bude poznať Vysoké Tatry, Nízke Tatry a Poprad, a potom toto letisko už ani nebude stačiť,“ dodal premiér s tým, že podľa neho nemá význam zbavovať sa strategických letísk a štát by mal mať nad nimi kontrolu. Letisko Poprad – Tatry však potrebuje na zvýšenie počtu cestujúcich aj pravidelné letecké linky, tie však momentálne chýbajú.


Galéria: Letisko Poprad má novú odletovú halu





„Charterové lety sú naším hlavným zdrojom príjmov, avšak potrebujeme aj ďalšie prostriedky z pravidelných liniek. Potrebná je aj dotácia zo strany štátu, či z hľadiska prevádzkových, alebo pokrytia investičných nákladov,“ uviedla riaditeľka letiska Ivana Herkeľová. Podľa nej by bola škoda nevyužiť potenciál letiska a regiónu v záujme obnovenia pravidelných liniek. V minulosti sa z Popradu lietalo pravidelne napríklad do Londýna a táto linka bola veľmi využívaná. Podľa slov riaditeľky je veľká škoda, že po piatich rokoch jej prevádzkovania sa nenašiel ďalší dopravca, ktorý by mal záujem pokračovať v tomto spojení.



„Bývalá odletová hala z kapacitných dôvodov nevyhovovala vybaveniu dvoch súbežných letov do schengenského a mimo schengenského priestoru. Kapacita starej haly bola 150 cestujúcich, teraz sú obe haly súbežne schopné vybaviť naraz 450 cestujúcich,“ doplnila Herkeľová. Rekonštrukciu by však potrebovala aj pristávacia dráha letiska. Premiér verí, že v prípade úspešnej kandidatúry na ZOH 2022 sa aj tento zámer veľmi urýchli.

Výstavba odletovej haly sa začala v júli 2013 a ukončila v závere decembra minulého roka. Právoplatné kolaudačné rozhodnutie bolo vydané v polovici januára 2014. Náklady na výstavbu odletovej haly vrátane príslušenstva sa vyšplhali na 2,62 milióna eur, pričom vedenie letiska dostalo dotáciu zo štátneho rozpočtu v sume viac ako 2,8 milióna eur. Ušetrené finančné prostriedky v rámci verejného obstarávania sa podľa riaditeľky použijú na dobudovanie druhej etapy parkoviska, ktorá by mala byť ukončená do konca tohto roka.

V minulom roku prepravilo Letisko Poprad – Tatry 24.815 pasažierov, čo bol mierny pokles v porovnaní s rokom 2012, nakoľko neboli realizované pravidelné letecké spojenia. „V súčasnosti rokujeme s viacerými potenciálnymi dopravcami a naším zámerom je znovu oživenie pravidelných letov,“ uzavrela Herkeľová.