Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Ekonomika

Slováci konzumujú nekvalitné potraviny, minister volá po sankciách

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ľubomír Jahnátek (vpravo) počas otvorenia 5. ročníka výstavy ovocia, potrieb pre záhradkárov a farmárskych produktov Jahrada, 24. októbra 2014 v Trenčíne. Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Z obchodných reťazcov najhoršie dopadol Carrefour.

Bratislava 28. októbra (TASR) – Kvalita predaja, ako aj kvalita potravín predávaných na Slovensku sa oproti 1. polroku 2014 všeobecne zhoršila, konštatoval to dnes na tlačovej konferencii minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR Ľubomír Jahnátek (Smer-SD). Vyplýva to z výsledkov kontrol Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) SR , ktoré sa uskutočnili od 1. 7. do 30. 9. 2014. Z celkového počtu 15.420 kontrol až 1817 skončilo s nedostatkami, čo predstavuje 11,78 %.

"Je to stále vysoké číslo v porovnaní s hranicou, ktorú máme nastavenú na úrovni 1,5 až 2 %. Najhoršie dopadli výsledky mimo pracovnej doby po klasickom pracovnom dni, kde s nedostatkami skončilo až 52,8 % kontrolovaných subjektov. Celkom 45 kontrol cez potravinovú kobru, ktoré sa uskutočnili popri riadnych kontrolách ŠVPS, až 44 skončilo s nedostatkami," konštatoval minister.



Cez celú potravinovú vertikálu od prvovýrobcov, cez baliarne sklady a distribútorov najhoršie dopadli hypermakety a supermarkety, kde bolo zistených 60 % nedostatkov. "Znovu supermarkety a hypermarkety nechcú pochopiť, že aj slovenský spotrebiteľ po pracovnej dobe má nárok na kvalitný servis a kvalitné potraviny. Musia počítať s tým, že prídu patričné sankcie," avizoval Jahnátek.



Veľmi zle dopadli aj stredné predajne, kde inšpektori zaznamenali 55,44 % nedostatkov, malé predajne (30,18 %). "Prekvapilo nás vysoké percento nedostatkov vo vlastných podnikových predajňach, kde až 50 % kontrol skončilo s nedostatkom. Nie je to dobrá vizitka pre našich výrobcov," povedal minister.



Z obchodných reťazcov najhoršie dopadol Carrefour, kde inšpektori zistili 28,26 % nedostatkov, čo je v porovnaní s 1. štvrťrokom (18,18 %), ako aj druhým (len 13,04 %) enormné zhoršenie kvality predaja. Druhá v poradí najhoršie dopadla spoločnosť Diligentia, mala 26,72 % nedostatkov a tretie Tesco s 18,62 %. Najlepšie skončila Sintra, ale aj tam zistili potravinoví inšpektori 9,68 % nedostatkov. Najčastejšie išlo o označenie výrobkov, ktoré bolo nedostatočné, nesprávne alebo nečitateľné.