< sekcia Ekonomika

Prezident podpísal novelu, zníži pokuty za niektoré mýtne prehrešky

Foto: TASR/Pavel Neubauer

Konkrétne sa zníži výška pokuty uloženej v správnom aj v rozkaznom konaní za neuhradenie mýta z 1500 eur na 1050 eur.

Bratislava 22. mája (TASR) - Pokuty za niektoré mýtne prehrešky uložené v správnom aj v rozkaznom konaní sa znížia. Novelu zákona o výbere mýta z dielne rezortu dopravy v stredu podpísal prezident SR Andrej Kiska.

Konkrétne sa zníži výška pokuty uloženej v správnom aj v rozkaznom konaní za neuhradenie mýta z 1500 eur na 1050 eur. Dôvodom je podľa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR to, aby bola výška pokuty v rozkaznom konaní pri zaplatení jej dvoch tretín do 15 dní rovnaká, ako je maximálna výška pokuty v blokovom konaní. V prípade, že by sa po novom uhradili dve tretiny z pokuty do 15 dní od doručenia rozkazu, znamenalo by to sumu 700 eur. Pokuta sa vtedy považuje za uhradenú v plnej výške a išlo by o rovnakú sankciu, aká je aj v blokovom konaní.

"Cieľom je zamedziť tomu, aby v rozkaznom konaní bola za skutkovo rovnaký delikt vyberaná vyššia pokuta, ako je výška pokuty v blokovom konaní uložená policajtom," odôvodnilo ministerstvo v návrhu novely.

Zároveň sa má znížiť výška pokuty v správnom konaní vrátane rozkazného konania za nesprávne zadanie počtu náprav do palubnej jednotky, ak tým vznikne nedoplatok mýta. Sankcia má klesnúť zo 480 eur na 180 eur.

Dôvodom je opäť stanovenie rovnakej výšky pokuty uloženej v rozkaznom konaní, ako je výška pokuty uložená v blokovom konaní. Po uhradení dvoch tretín z pokuty do 15 dní od doručenia rozkazu by to bola po novom suma 120 eur, čo by bolo rovnaké ako pokuta 120 eur uložená v blokovom konaní. Aj v tomto prípade chce ministerstvo zamedziť tomu, aby v rozkaznom konaní bola za skutkovo rovnaký delikt vyberaná vyššia pokuta ako v blokovom konaní.

Aj keď novela zákona znižuje výšku pokút za mýtne prehrešky, ministerstvo nepredpokladá negatívny vplyv tejto právnej normy na rozpočet. Odhaduje totiž, že sa takýmto krokom zvýši percento úhrady pokút a následne sa zvýši disciplína prevádzkovateľov vozidiel.

Novelou zákona súčasne ministerstvo dopravy upravuje elektromobily v oblasti výberu mýta. Tieto vozidlá zaraďuje do najekologickejšej, čiže najnižšej mýtnej sadzby.

Zároveň sa novelou vypúšťa povinnosť upravovať sadzby mýta každoročne o harmonizovaný index spotrebiteľských cien. Podľa ministerstva sa totiž ukazuje takéto každoročné upravovanie sadzby mýta ako neprimerané, pretože ide o nepatrné zvýšenie či zníženie jednotlivých sadzieb o stotiny eurocentov. "Pričom náklady na implementáciu zmien prevyšujú výnosy z výberu mýta aj v prípadoch, ak dochádza k zvýšeniu sadzieb. K valorizácii mýtnych sadzieb môže v budúcnosti dôjsť, avšak len v prípade, ak sa preukáže jej ekonomická opodstatnenosť," opísalo ministerstvo.

Prijatím zákona sa vypúšťa aj ohraničenie času nájmu súčasti diaľnic a ciest vo vlastníctve štátu. Tie sa môžu prenechať v nájme po odsúhlasení ministerstvom na základe nájomnej zmluvy. "Na prenajatých súčastiach diaľnic a ciest možno zriadiť a prevádzkovať stavby slúžiace užívateľom diaľnic a ciest, najmä motoresty, motely, čerpacie stanice pohonných látok, reklamné stavby, iné zariadenia, a tiež stavby súvisiace s prevádzkou týchto stavieb," uvádza sa v pozmeňujúcom návrhu s tým, že ohraničenie času nájmu sa vypúšťa z dôvodu racionalizácie výdavkov na prevádzku súčasti diaľnic a zabezpečenie neprerušovaného poskytovania služieb motoristom.

Prezident podpísal zákon, ktorý má odľahčiť preťaženie cestnej siete


Objednávanie výkonov za vodnú dopravu vo verejnom záujme umožní novela zákona o cestnej doprave z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorú podpísal prezident SR Andrej Kiska. Cieľom právnej normy je odľahčiť preťaženú cestnú sieť, a tiež harmonizovať vnútroštátne právo s právom Európskej únie (EÚ) v oblasti vnútrozemskej prepravy nebezpečného tovaru.

Primárnym cieľom návrhu zákona je prebrať smernicu o vnútrozemskej preprave nebezpečného tovaru na účely prispôsobenia vedecko-technickému pokroku do slovenského právneho poriadku. Legislatívnou úpravou sa však súčasne majú zlepšiť možnosti poskytovania služieb verejnej osobnej lodnej dopravy aj prostredníctvom vodnej dopravy. Zámerom je podľa dôvodovej správy odľahčenie preťaženej cestnej siete.

Touto zmenou zákona sa tak má umožniť objednávanie výkonov vo verejnom záujme za vodnú dopravu.

Zároveň sa spresnia niektoré ustanovenia podľa skúseností z aplikačnej praxe. Ide napríklad o ustanovenia o dopravnej obslužnosti územia. V rámci schváleného návrhu rezortu dopravy sa má tiež skrátiť počet rokov praxe bezpečnostného poradcu. Spresní sa aj ustanovenie, v ktorom sa prevádzkovateľovi dráhy umožňuje kontrolovať dodržiavanie predpisov týkajúcich sa prevádzkovania dráhy a prevádzkovania dopravy na dráhe dopravcov. Upraví sa tiež povinnosť objednávateľov dopravných služieb v celoštátnej, regionálnej alebo mestskej doprave zostavovať plán dopravnej obslužnosti.