Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Ekonomika

Dopyt po poľovníckych zbraniach vo svete stagnuje

Ilustračné foto. Foto: TASR/František Iván

Poľovnícke zbrane sa od vojenských výrazne líšia nielen funkciou, ale aj kalibrami, kapacitou zásobníkov, či použitými materiálmi.

Bratislava 24. mája (TASR) - Svetový trh poľovníckych a športových zbraní stagnuje, alebo klesá. Podstatné je však presadiť sa na najdôležitejšom trhu, v USA. Povedal pre TASR generálny riaditeľ Českej zbrojovky (CZ) Uherský Brod Lubomír Kovařík. „Americkí zákazníci sú veľmi nároční, zbrane dokonale poznajú a vedia s nimi zaobchádzať. Dá sa povedať, že tretina našej produkcie malorážok a guľovníc končí v USA,“ doplnil Kovařík.

Poľovnícke zbrane sa od vojenských výrazne líšia nielen funkciou, ale aj kalibrami, kapacitou zásobníkov, či použitými materiálmi. „Vojenské zbrane môžu strieľať v plnoautomatickom režime, dávkami, majú zásobníky s 30 nábojmi, využívajú polyméry. Na druhej strane lovecké zbrane môžu byť maximálne samonabíjacie. Pri stisnutí spúšte vyjde len jeden výstrel. Zásobníky majú menšie, nesmie sa používať strelivo s oceľovým jadrom a pažby sú z dreva,“ vysvetlil Kovařík.

Aj poľovnícke zbrane sa medzi sebou líšia, najmä z dôvodu účelu lovu. Bežná výbava slovenských poľovníkov by preto bola zrejme v Afrike málo účinná. „Lovci v Afrike potrebujú výkonnejšie zbrane ako pri lovení v Českej alebo Slovenskej republike. Streľba zo zbraní, kde energia strely presahuje 6000 joulov, je zážitkom, no určeným len pre najskúsenejších poľovníkov,“ dodal Kovařík.

CZ Uherský Brod vyváža svoju produkciu do 90 krajín sveta. V roku 2014 dosiahli jej tržby takmer 3,4 miliardy CZK (124 miliónov eur). Polovicu z nich, 1,7 miliardy CZK (62 miliónov eur), tvorili tržby za poľovnícke a športové zbrane. Tie za posledné tri roky vzrástli o 0,2 miliardy CZK (7,3 milióna eur).