Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

PRIESKUM: Od roku 2013 je u nás stále menej motivovaných zamestnancov

Slávnostné otvorenie Centra duálneho vzdelávania v automobilovej spoločnosti Volkswagen Slovakia v areáli závodu v Devínskej Novej Vsi v stredu 11. septembra 2013. Foto: TASR/Martin Baumann

Motivácia výrazne klesla u vrcholových a stredných manažérov. Tento vývoj podľa spoločnosti nie je pozitívny ani pri pohľade do budúcna.

Bratislava 12. novembra (TASR) – Na Slovensku od roku 2013 klesá počet motivovaných zamestnancov. Priemerná miera motivovanosti dosiahla tento rok úroveň 49 %. V porovnaní s rokom 2015 to predstavuje mierny pokles o dva percentuálne body. Z dlhodobého hľadiska je však vývoj negatívny, pretože miera motivovanosti v roku 2013 dosahovala hodnotu 54 %. Ukázala to najnovšia štúdia Aon Best Employers poradenskej spoločnosti Aon Hewitt.

Motivácia výrazne klesla u vrcholových a stredných manažérov. Tento vývoj podľa spoločnosti nie je pozitívny ani pri pohľade do budúcna, pretože z dlhodobých prieskumov možno vidieť previazanosť medzi motiváciou manažérov podávať výkony a ostatných zamestnancov. "Čím vyššia je motivácia manažérov, tým vyššia motivácia je ich podriadených. To platí i naopak, a preto klesajúci trend v motivovanosti manažérov môže v ďalších rokoch negatívne ovplyvňovať aj samotných zamestnancov," priblížila v štúdii spoločnosť.

Motivácia však nie je jediný problém, ktorý zamestnancov trápi. Zhoršuje sa vnímanie značky zamestnávateľa. "Menej zamestnancov je presvedčených o tom, že firma, pre ktorú pracujú, má dobrú povesť, správa sa ekologicky a spoločensky zodpovedne. Ďalší negatívny trend vidíme v oblasti vzdelávania a rozvoja, kde zamestnanci vnímajú, že spoločnosť ich v tejto oblasti čoraz menej podporuje," píše sa v štúdii.

Vo firmách pritom ľudia pociťujú aj nedostatok kvalifikovaných ľudí na trhu práce. "Obdobie nízkej nezamestnanosti a nedostatku ľudí na trhu práce pociťujú zamestnanci v tom, že majú k dispozícii stále menej ľudských zdrojov, aby mohli robiť svoju prácu dobre. To sa následne odráža v nižšej spokojnosti s rovnováhou pracovného a súkromného života," uviedla spoločnosť. Oproti minulému roku je tiež menej zamestnancov, ktorí súhlasia s tým, že za svoj prínos sú spravodlivo odmeňovaní.

Objavujú sa však aj oblasti, v ktorých je spokojnosť zamestnancov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi vyššia. Dlhodobo rastie napríklad spokojnosť ľudí s prácou ich priameho nadriadeného. "Stále viac zamestnancov vníma, že priamy nadriadený oceňuje ich snahu, vedie zamestnancov k zodpovednosti za výkon a poskytuje im pravidelnú spätnú väzbu," uvádza sa v štúdii. Viac zamestnancov pozitívne vníma i spoluprácu, či už s najbližšími kolegami v tíme, alebo spoluprácu medzi oddeleniami.

Pozitívnejšie ako v minulom roku zamestnanci tiež vnímajú náplň práce. Je viac ľudí, ktorých každodenná práca baví a zároveň si môžu sami vybrať, ako ju spravia čo najlepšie.

Dôvodov, prečo by sa mali firmy snažiť byť atraktívnym zamestnávateľom, je pritom viacero. Miera nezamestnanosti je na nízkej úrovni a počet pracovných ponúk sa neustále zvyšuje. "Pre ľudí hľadajúcich si prácu je to veľmi pozitívna správa, pretože majú oveľa viac možností, z ktorých si môžu vyberať. Pre zamestnávateľov to už také pozitívne nie je, pretože počet kandidátov sa neustále znižuje," skonštatovala spoločnosť. Tento trend je viditeľný aj pri porovnaní počtu žiadostí na jednu otvorenú pozíciu. Aktuálne podľa štúdie firma v priemere dostane 13 žiadostí na jednu otvorenú pozíciu, pričom v roku 2013 ich bolo až 44.

Štúdia tiež ukázala, že za posledné tri roky rastie fluktuácia zamestnancov. "Ak ide o fluktuáciu medzi menej výkonnými zamestnancami, tak tá môže byť pre firmu žiaduca a dokonca jej môže pomôcť rýchlejšie rásť. Cieľom by však malo byť udržať takých zamestnancov, ktorí pomáhajú firme plniť obchodné ciele," tvrdí spoločnosť. Toto sa však oveľa lepšie darí firmám, ktoré patria medzi najlepších zamestnávateľov. Presvedčených je o tom až 77 % zamestnancov.

Najlepšie firmy pritom majú výrazne viac motivovaných zamestnancov, ktorí hovoria o svojom zamestnávateľovi pozitívne, chcú u neho zostať aj do budúcna a sú výkonnejší. "To všetko prispieva k tomu, že pre takúto firmu je jednoduchšie prilákať nových zamestnancov a zároveň udržať súčasných," dodala spoločnosť Aon Hewitt.

Do prieskumu sa mohli zapojiť spoločnosti, ktoré majú aspoň 50 stálych zamestnancov a pôsobia na slovenskom trhu minimálne 3 roky. Spoločnosť vyhodnocuje následne najlepšieho zamestnávateľa. Čerpá pritom z odpovedí zamestnancov. Tento rok sa zúčastnilo 46 firiem z rôznych odvetví.