Ekonomika

Takmer polovica Slovákov nakupuje aj vtedy, keď nemá dosť peňazí

TASR, 15. januára 2016 10:35

Obchodníci vedia, že veľké zľavy dokážu výrazne ovplyvniť nákupné správanie zákazníkov. Až 48 % Slovákov nedokáže odolať lákavému nákupu ani v situácii, keď nemajú dosť peňazí.

ilustračné foto Foto: František Iván
Bratislava 15. januára (TASR) - Len čo sa skončila predvianočná nákupná horúčka, obchodníci už lákajú zákazníkov na obrovské zľavy v rámci povianočných výpredajov. Niektorí spotrebitelia odložili vianočné nákupy na začiatok nového roka, aby zohnali potrebný tovar za výhodnejšiu cenu. Iní v domnienke, že nakúpia výhodne, utratia posledné ušetrené peniaze, alebo sa dokonca zadlžia.

Obchodníci vedia, že veľké zľavy dokážu výrazne ovplyvniť nákupné správanie zákazníkov a prieskum agentúry Ipsos pre spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK) to potvrdzuje. Až 48 % Slovákov nedokáže odolať lákavému nákupu ani v situácii, keď nemajú dosť peňazí.

Ľudia síce vstupujú do nového roka s najrôznejšími predsavzatiami, ako zmenia svoj život k lepšiemu, ale január aj tak patrí k najdepresívnejším obdobiam roka. Počasie je nepriaznivé, skoro sa stmieva a ľudia sa prebúdzajú do finančnej reality vyplývajúcej z nadmerných vianočných výdavkov.

"V rámci prieskumu sme zisťovali, ako by sa ľudia postavili k situácii, keď si už dlho chcú kúpiť nejaký špeciálny prístroj, na ktorý nemajú peniaze, a práve ho objavili v predajni so 70-% zľavou. Situácia viac než typická pre povianočné obdobie. Takmer polovica (48 %) Slovákov by lákavému nákupu neodolala a prístroj by si kúpila, aj keď naň nemajú peniaze. Riešením by pre nich bola pôžička. Približne tretina (30 %) ľudí by si požičala od rodiny či priateľov, 18 % Slovákov by si na prístroj požičalo peniaze v banke," hovorí Markéta Fixová zo spoločnosti KRUK.

Nadpolovičná väčšina ľudí sa k útratám nad rámec svojich možností stavia predsa len racionálne. "Prístroj by sa rozhodlo nekúpiť 52 % Slovákov s tým, že niekedy v budúcnosti ešte nájdu podobnú zľavu a budú mať dostatok peňazí na jeho nákup. Odložia teda súčasnú potrebu do budúcnosti, keď ich finančná situácia bude priaznivejšia a nebudú sa musieť zadlžiť," dopĺňa Fixová.

Ľudia vo veku 50 až 69 rokov sú obozretní, pokiaľ ide o pôžičky a keby nemali peniaze, až 60 % z nich by sa rozhodlo, že si prístroj nekúpia. Oproti tomu z mladších ľudí do 29 rokov by sa tak rozhodlo len 40 %. Viac ako polovica z nich by si prístroj kúpila, aj keby nemali peniaze. So žiadosťou o pôžičku by sa najčastejšie obrátili na svoju rodinu či kamarátov (42 %), až potom na banku (17 %).

Pre Slovákov je jednoznačne zdrojom finančnej pomoci hlavne rodina, na ktorú by sa v prípade potreby obrátila až tretina opýtaných. K poskytovateľom bankových či nebankových pôžičiek a úverov by si potrebnú sumu išlo vypožičať priemerne 18 % ľudí.

Prečítajte si aj:

14. decembra 2015 10:48

Slováci sú fanúšikovia moderných technológií
Čím ďalej, tým častejšie využívame kartu ako platobný nástroj v internetových obchodoch.

sk
Zdielať článok na FacebookPáči sa mi TERAZ.SK na facebooku
Staňte sa fanúšikom a sledujte dôležité správy priamo na FB

Viac článkov na tému:

Najnovšie články v rubrike

dnes 13:44

Britské firmy zháňajú konzultantov, aby im pomohli s brexitom
Pre úzku skupinu expertov však plánovaný odchod Británie z Európskej únie predstavuje nečakaný dar. Konkrétne ide o tzv. konzultantov.

sk
dnes 13:18

SELCE: Mliekareň do veľkých reťazcov až na pár výnimiek nedodáva
Mliekareň Kopanice Selce mesačne vyrobí zhruba 60 ton jogurtov a asi 40 ton ďalších kyslomliečnych výrobkov.

sk
dnes 12:47

Automobilka Audi uviedla v Mexiku do prevádzky moderný závod
V závode v spolkovom štáte Puebla sa bude časom montovať 150.000 vozidiel modelu Q5. Audi investovalo do novej kapacity jednu miliardu eur a výrobné haly sa rozkladajú na 460 hektároch.

sk

Téma TASR





Používaním stránok TERAZ.SK súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac