Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

PRIESKUM: Slováci nie sú ochotní meniť banku či poisťovňu

Ilustračné foto Národná banka Slovenska Foto: TASR

Slováci sú k poskytovateľom najrôznejších pôžičiek, poistení, sporiacich alebo bežných účtov lojálni. Rozhodujúcimi faktormi pre zachovanie priazne sú pritom cena a spoľahlivosť.

Bratislava 24. augusta (TASR) - Slováci ostávajú dlhodobo verní tým istým poskytovateľom finančných služieb. Rozhodujúcimi faktormi pre zachovanie priazne ich aktuálnej banke či poisťovni sú pritom cena a spoľahlivosť.

Na druhej strane tí, ktorí zvažujú zmenu finančnej inštitúcie, argumentujú predovšetkým vysokými poplatkami, nevýhodnými cenami produktov i nezáujmom o zákazníka. Nakoniec však ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní vraj na to nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Pre spoločnosť Home Credit to zistil prieskum agentúry STEM/MARK.

Vyzerá to tak, že Slováci sú k poskytovateľom najrôznejších pôžičiek, poistení, sporiacich alebo bežných účtov lojálni. Banku alebo poisťovňu menia len sporadicky, to už na to musia mať naozaj vážny dôvod. Prieskum tiež ukázal, že siedmim z desiatich ľudí za posledné dva roky vôbec ani nenapadlo zmeniť spoločnosť, u ktorej majú životné poistenie, dôchodkové pripoistenie či poistenie domácnosti. Podobne „verní“ sú aj klienti bánk, u ktorých majú úver, alebo majú uložené peniaze na bežnom účte.

Hlavným uznávaným dôvodom zotrvania u súčasného poskytovateľa finančného produktu pre ľudí je cena a spoľahlivosť. Pre klientov bánk, ktorí majú nejakú pôžičku, je taktiež veľmi dôležitá otázka rýchleho vyriešenia ich problému a férovosť, teda že platí všetko, na čom sa s bankou dohodli.

Konkurencia môže mať len zdanlivo výhodnú akciu

"Ľudia by sa nemali nechať zlákať prvou dobre vyzerajúcou cenovou ponukou. V mnohých prípadoch totiž môže ísť len o zdanlivo výhodnú akciu s viacerými 'ale'. Cena je iba jedným z parametrov pri výbere vhodného finančného produktu. Vždy je nutné zohľadniť všetky dostupné informácie o produkte, zoznámiť sa s ponukou súvisiacich služieb a pozrieť sa aj na doterajšie skúsenosti existujúcich klientov," zdôrazňuje Michal Kozub zo spoločnosti Home Credit.

Mnoho Slovákov z času na čas zvažuje aj odchod ku konkurencii. Nemusí byť však nutne za tým len nespokojnosť s doterajšími službami. Ide jednoducho o snahu ušetriť nejaké peniaze na výdavkoch. Finančne výhodnejšia ponuka dokáže presvedčiť predovšetkým tých, ktorým vadia vysoké poplatky a aktuálna cena ich produktu. Všetci respondenti, ktorí zvažovali zmenu bankovej pôžičky uviedli, že práve vysoká cena bola v ich prípade dôvodom, prečo sa začali obzerať po konkurenčných ponukách.

Privysoké poplatky donútili takto uvažovať deväť z desiatich Slovákov s pôžičkou. Otázka ceny je kľúčovým parametrom taktiež v prípade poistenia vozidiel a životného poistenia, kde približne 70 % opýtaných zvažovalo zmenu kvôli vysokej cene. Podľa Kozuba zákazníkov pritom môžu vyburcovať k odchodu ku konkurencii aj iné okolnosti. Napríklad pri životnom poistení uvádzalo veľké množstvo ľudí ako vážne problémy nedostatočný záujem o klienta, ale aj nepružnosť pri riešení problémov.

Hoci mnohí Slováci aj zvažovali odchod ku konkurencii, keď „prišlo na lámanie chleba“, drvivá väčšina z nich napokon „cúvla“. Výnimkou boli len ľudia, ktorí boli nespokojní s poistením auta, keďže približne polovica z nich nakoniec poisťovňu aj zmenila. Najčastejšie spomínaným dôvodom, prečo si odchod ku konkurencii nakoniec rozmysleli, bol nedostatok času.