Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Ekonomika

PRIESKUM: V spotrebe rýchloobrátkového tovaru majú Slováci prvenstvo

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Na druhej strane však klesali ceny výrobkov. Až 0,7-% pokles SR zaradil medzi krajiny s najvyšším poklesom priemernej ceny predávaného tovaru v rámci Európy.

Bratislava 27. apríla (TASR) - Slováci v minulom roku spotrebovali o 3,4 % viac rýchloobrátkového tovaru než v roku 2015. Vyslúžili sme si tak prvenstvo v spotrebe spomedzi všetkých sledovaných európskych krajín. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Nielsen, ktorá porovnávala dynamiku maloobchodného trhu rýchloobrátkového tovaru v 21 európskych krajinách.

Na druhej strane však klesali ceny výrobkov. Až 0,7-% pokles SR zaradil medzi krajiny s najvyšším poklesom priemernej ceny predávaného tovaru v rámci Európy. Najvýraznejšie zníženie cien zaznamenala skupina mliečnych výrobkov.

Nárast spotreby je podľa Márie Hukelovej zo spoločnosti Nielsen zapríčinený aj klesajúcou nezamestnanosťou či rastom hrubého domáceho produktu. Jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré ovplyvnili nárast spotreby, je však podľa nej významný pokles priemernej ceny rýchloobrátkového tovaru. Najviac klesali v medziročnom porovnaní ceny mliečnych výrobkov, a to až o 4,4 %.

"Môžeme potvrdiť, že spotreba domácich mliečnych výrobkov v minulom roku mierne stúpla, registrujeme to napríklad pri syroch a jogurtoch. Znepokojuje nás však nízka cena, za ktorú sa mlieko a mliečne výrobky v uplynulom období predávali," uviedol prezident Slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár. Vyšší pokles cien bol už len v Grécku a vo Fínsku.

Podľa výsledkov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen minuli Slováci v roku 2016 na produkty mliečnych kategórií v maloobchode viac ako 685 miliónov eur, čo predstavuje nárast len o 0,1 % v tržbách oproti predchádzajúcemu roku 2015. Avšak v spotrebe sa nárast prejavil výraznejšie, o 2,5 %. Znamená to, že Slováci kupovali väčšie množstvo mliečnych výrobkov, avšak za nižšie maloobchodné ceny. Slováci teda stále viac nakupujú tovar v akcii, ktorý je ešte lacnejší, ako bol v roku 2015.

Top 12 mliečnych kategórií radených spoločnosťou Nielsen podľa predanej hodnoty generuje spolu až 80 % z celkových tržieb a z nich najvýraznejšie (v tržbách) rástli oproti predchádzajúcemu roku tvarohové dezerty sladké o takmer 15 % a najviac klesalo pre výrazný pokles priemernej ceny trvanlivé mlieko, až o 13,5 %. Pre porovnanie, do top 12 mliečnych kategórií sa dostalo aj čerstvé mlieko, u ktorého bol medziročný pokles tržieb o 8,1 %, avšak jeho spotreba vzrástla o 4,4 %, čo potvrdzuje výrazný pokles priemernej ceny za liter o 12 %.