Systém bude takisto evidovať správcov konkurznej podstaty, zmeny vlastníkov pohľadávky, bude sa cezeň nahlasovať majetok úpadcu a jeho speňažovanie v rámci konkurzného konania.
Autor TASR
Bratislava 6. júna (TASR) – Do slovenskej justície smeruje ďalšia miliónová investícia. Ministerstvo spravodlivosti (MS) objednalo vytvorenie informačného systému Registra úpadcov (ISRÚ). Za 10,93 milióna eur ho dodá spoločnosť Hewlett-Packard Slovakia.
Systém poskytne elektronickú podporu pri konkurznom konaní, reštrukturalizáciách, oddlžení podnikov a incidenčných sporoch, vysvetlila hovorkyňa ministerstva Alexandra Donevová. Nasadený by podľa nej mal byť v októbri tohto roku.
Informácie obsiahnuté v registri budú prístupné pre účastníkov konania – veriteľov, dlžníkov, správcov konkurznej podstaty, súdnych úradníkov. Tiež pre verejnosť v prípadoch, pokiaľ to dovoľuje zákon o konkurze a zákon o ochrane osobných údajov.
Prostredníctvom portálu bude možné podávať elektronicky návrh na konkurzné konanie, reštrukturalizáciu a oddlženie, prihlasovať a popierať pohľadávky v týchto konaniach, ako aj získavať informácie o priebehu týchto konaní.
Systém bude takisto evidovať správcov konkurznej podstaty, zmeny vlastníkov pohľadávky, bude sa cezeň nahlasovať majetok úpadcu a jeho speňažovanie v rámci konkurzného konania, či zaznamenávať a sledovať plnenie reštrukturalizačných plánov.
Ministerstvo si podľa Donevovej od systému sľubuje finančné i nefinančné prínosy pre štát i verejnosť. Vyššie spomenuté konania by mali byť pre verejnosť jednoduchšie a efektívnejšie. Eliminujú sa duplicitné úkony, činnosti a dáta, a to vďaka integrácii informačných systémov štátnej správy.
Súčasťou zákazky je i dodávka hardvéru. Donevová priblížila, že v rámci projektu bude dodaných aj 27 serverov, ktoré budú slúžiť ako databázové, aplikačné, monitorovacie a manažovacie servery.
Register úpadcov, konkurzov a likvidácií vedie na internete aj spoločnosť Namedia, ktorá tvrdí, že aplikáciu prináša v spolupráci s MS SR. Rezort to poprel. Podľa hovorkyne nemajú so spoločnosťou žiaden zmluvný vzťah, ktorý by umožňoval podobné tvrdenie.
Donevová vysvetlila, že Namedia vybudovala systém pomocou verejne dostupných dát z Obchodného vestníka a Obchodného registra. K zhode alebo odlišnosti systému Namedie a ministerstvom budovaného ISRÚ sa podľa hovorkyne nemôže MS vyjadrovať, pretože sa na budovaní privátneho systému nepodieľalo.
„Úlohou ISRÚ je spravovať konkurzný spis a umožniť k nemu prístup pre účastníkov konania. Nazdávame sa, že systém spoločnosti Namedia nemôže ponúknuť takúto funkcionalitu, nakoľko prístup a práca so spisom konkurzného konania je vyhradená len účastníkom konania,“ dodala Donevová.
Projekt Registra úpadcov je financovaný z eurofondov, konkrétne z Operačného programu Informatizácia spoločnosti. Jeho dodávateľ, spoločnosť Hewlett-Packard Slovakia uspela v elektronickej aukcii, ktorej sa mohli zúčastniť siedmi uchádzači, s ktorými v roku 2013 rezort uzatvoril zmluvu o budúcej zmluvnej spolupráci v oblasti dodávok hardvéru, licencií a na poskytovanie služieb.
Systém poskytne elektronickú podporu pri konkurznom konaní, reštrukturalizáciách, oddlžení podnikov a incidenčných sporoch, vysvetlila hovorkyňa ministerstva Alexandra Donevová. Nasadený by podľa nej mal byť v októbri tohto roku.
Informácie obsiahnuté v registri budú prístupné pre účastníkov konania – veriteľov, dlžníkov, správcov konkurznej podstaty, súdnych úradníkov. Tiež pre verejnosť v prípadoch, pokiaľ to dovoľuje zákon o konkurze a zákon o ochrane osobných údajov.
Prostredníctvom portálu bude možné podávať elektronicky návrh na konkurzné konanie, reštrukturalizáciu a oddlženie, prihlasovať a popierať pohľadávky v týchto konaniach, ako aj získavať informácie o priebehu týchto konaní.
Systém bude takisto evidovať správcov konkurznej podstaty, zmeny vlastníkov pohľadávky, bude sa cezeň nahlasovať majetok úpadcu a jeho speňažovanie v rámci konkurzného konania, či zaznamenávať a sledovať plnenie reštrukturalizačných plánov.
Ministerstvo si podľa Donevovej od systému sľubuje finančné i nefinančné prínosy pre štát i verejnosť. Vyššie spomenuté konania by mali byť pre verejnosť jednoduchšie a efektívnejšie. Eliminujú sa duplicitné úkony, činnosti a dáta, a to vďaka integrácii informačných systémov štátnej správy.
Súčasťou zákazky je i dodávka hardvéru. Donevová priblížila, že v rámci projektu bude dodaných aj 27 serverov, ktoré budú slúžiť ako databázové, aplikačné, monitorovacie a manažovacie servery.
Register úpadcov, konkurzov a likvidácií vedie na internete aj spoločnosť Namedia, ktorá tvrdí, že aplikáciu prináša v spolupráci s MS SR. Rezort to poprel. Podľa hovorkyne nemajú so spoločnosťou žiaden zmluvný vzťah, ktorý by umožňoval podobné tvrdenie.
Donevová vysvetlila, že Namedia vybudovala systém pomocou verejne dostupných dát z Obchodného vestníka a Obchodného registra. K zhode alebo odlišnosti systému Namedie a ministerstvom budovaného ISRÚ sa podľa hovorkyne nemôže MS vyjadrovať, pretože sa na budovaní privátneho systému nepodieľalo.
„Úlohou ISRÚ je spravovať konkurzný spis a umožniť k nemu prístup pre účastníkov konania. Nazdávame sa, že systém spoločnosti Namedia nemôže ponúknuť takúto funkcionalitu, nakoľko prístup a práca so spisom konkurzného konania je vyhradená len účastníkom konania,“ dodala Donevová.
Projekt Registra úpadcov je financovaný z eurofondov, konkrétne z Operačného programu Informatizácia spoločnosti. Jeho dodávateľ, spoločnosť Hewlett-Packard Slovakia uspela v elektronickej aukcii, ktorej sa mohli zúčastniť siedmi uchádzači, s ktorými v roku 2013 rezort uzatvoril zmluvu o budúcej zmluvnej spolupráci v oblasti dodávok hardvéru, licencií a na poskytovanie služieb.