Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Producenti v Česku hľadajú kratšiu cestu od výroby k spotrebiteľovi

Ilustračné foto. Foto: TASR

Mliekomatov zostalo v krajine už len asi 70, čo je polovica z ich voľakedajšieho počtu.

Praha 17. júla (TASR) - Mliekomatov v Českej republike rapídne ubúda. Nahrádzajú ich vajcomaty a automaty s inými produktmi.

Mliekomatov zostalo v krajine už len asi 70, čo je polovica z ich voľakedajšieho počtu.

Do vajcomatu sa zmestí 60 paliet vajec. Fungujú 24 hodín denne a odbyt je veľký. Podľa majiteľa hospodárstva Dvořák Josefa Dvořáka ich ľudia kupujú aj o tretej hodine ráno.

Automat stojí približne 200.000 Kč (7670,18 eura). V okolí Prahy ich má päť. Dvořák chce rovnaký počet dokúpiť. Výhoda predaja vajec cez automaty je na rozdiel od predaja mlieka v tom, že vydržia v chlade od znášky až 28 dní. Mlieko sa však znehodnocuje podstatne skôr. Dvořák sa usiluje, aby sa vajcia dopĺňali po ôsmich dňoch.

Predaj mlieka zostal stratový. Predseda Agro Jesenice Josef Kubiš povedal, že za štyri roky priniesli stratu takmer dva milióny Kč. Päť ich už zrušili, zostal posledný. Liter mlieka predáva po 17 Kč.

Poľnohospodári predávajú v automatoch aj med a niektorí potravinári do nich umiestňujú cestoviny. Šéf Poľnohospodárskeho združenia ČR Martin Pýcha hovorí, že výrobcovia hľadajú všetky možné spôsoby, aby skrátili cestu svojich produktov k spotrebiteľovi. Veľký úspech to však celkovo neprináša, lebo projekty nedostávajú finančnú podporu. Producenti sú odkázaní na trh a správanie sa zákazníkov.