Podstatné je zabezpečiť, aby každý poistenec mal v relatívne krátkom čase k dispozícii prístup k elektronickým službám zdravotníctva.
Autor TASR
Bratislava 16. decembra (TASR) - Projekt elektronických preukazov poistenca patrí k prvým, ktoré sú posudzované v súlade s novou strategickou architektúrou verejnej správy a pravidlami v pripravovanej Národnej koncepcii informatizácie verejnej správy. Výsledkom by malo byť vybudovanie kvalitných projektov s reálnym prínosom pre občanov, podnikateľov a verejnú správu.
Architektonická kancelária verejnej správy (AKVS) Ministerstva financií SR (MF SR) navrhla dopracovanie štúdie uskutočniteľnosti projektu elektronických preukazov poistenca (ePP). Ako uviedla pre TASR Lucia Fábryová z AKVS, súčasná existujúca štúdia nedáva jasnú odpoveď na to, z akého dôvodu sa nepočíta s využitím existujúcej technológie elektronických občianskych preukazov (eID) pre potreby eHealth-u.
Ministerstvo zdravotníctva SR je momentálne na začiatku tohto procesu. Podstatné je zabezpečiť, aby každý poistenec mal v relatívne krátkom čase k dispozícii prístup k elektronickým službám zdravotníctva. Situáciu podľa Fábryovej je možné vyriešiť rôznymi spôsobmi. Napríklad spoľahnúť sa na občiansky preukaz s čipom, upraviť legislatívu, aby bolo možné zrýchliť distribúciu elektronických občianskych preukazov, a zabezpečiť aktiváciu autentifikačných funkcií na preukazoch.
Pri takomto riešení sa bude potrebné sústrediť najmä na skupiny, ktoré nemajú občianske preukazy s čipom. Príkladom sú deti do 15 rokov a poistení cudzinci. Ak by bol zvolený len občiansky preukaz s čipom, je potrebné vyriešiť životné situácie, keď je použitie tohto preukazu problematické. Napríklad ak sa dieťa ocitne bez rodičov a je potrebné zabezpečiť jeho zdravotnú starostlivosť. Môže sa tak stať pri návšteve príbuzných alebo v letnom tábore. Problémom pri využití občianskeho preukazu je tiež otázka seniorov v ústavnej starostlivosti, ktorí potrebujú pravidelný prísun liekov.
Prípadná realizácia tohto projektu bude tiež podmienená plným využitím už dostupných nástrojov v rámci modulu úradnej komunikácie MF SR aj Ministerstva vnútra SR, ktoré zaručia aplikáciu princípu jedenkrát a dosť, ktorý dnes v štúdii absentuje. To znamená, že jednotlivé úrady by nemali žiadať od občanov duplicitne tie isté údaje. Zabezpečí sa tak integrácia na dátovej úrovni so všetkými relevantnými systémami a zároveň by sa malo umožniť prepojenie s ostatnými systémami zdravotného poistenia krajín EÚ.
Prístup k problematike eID a ePP je v Európe rôzny. Vo Fínsku majú právo rozhodnúť sa, či bude občan pristupovať k eHealth prostredníctvom ePP, alebo sa certifikát nahrá na eID kartu. Dve kartičky majú v Poľsku, Rakúsku, Nemecku, či vo Francúzsku. Naopak, riešenie jednej karty si zvolili v Estónsku, Belgicku či Dánsku.
Architektonická kancelária verejnej správy sa stotožnila s hlavným cieľom projektu - zabezpečiť pre občanov dôveryhodnú autentifikáciu pre prístup k zdravotnej dokumentácii. Víta tiež snahu ministerstva zdravotníctva o aktívne vyriešenie tohto problému. Nájdenie najlepšieho riešenia však bude vyžadovať dôsledné zváženie alternatív a využitie nových technológií, ktoré sú už dnes dostupné. Je dôležité hľadať cenovo efektívne a praktické riešenia a pri posudzovaní alternatív vychádzať z najlepších skúseností ostatných krajín EÚ a analyzovať ich dosahy.
"Odborná diskusia, ktorá sa v týchto dňoch rozbehla, môže pomôcť s lepším nastavením projektu. Oceníme, ak ďalšie návrhy budú v súlade s celkovou koncepciou informatizácie a strategickou architektúrou verejnej správy," uzatvára Fábryová
pe von
Architektonická kancelária verejnej správy (AKVS) Ministerstva financií SR (MF SR) navrhla dopracovanie štúdie uskutočniteľnosti projektu elektronických preukazov poistenca (ePP). Ako uviedla pre TASR Lucia Fábryová z AKVS, súčasná existujúca štúdia nedáva jasnú odpoveď na to, z akého dôvodu sa nepočíta s využitím existujúcej technológie elektronických občianskych preukazov (eID) pre potreby eHealth-u.
Ministerstvo zdravotníctva SR je momentálne na začiatku tohto procesu. Podstatné je zabezpečiť, aby každý poistenec mal v relatívne krátkom čase k dispozícii prístup k elektronickým službám zdravotníctva. Situáciu podľa Fábryovej je možné vyriešiť rôznymi spôsobmi. Napríklad spoľahnúť sa na občiansky preukaz s čipom, upraviť legislatívu, aby bolo možné zrýchliť distribúciu elektronických občianskych preukazov, a zabezpečiť aktiváciu autentifikačných funkcií na preukazoch.
Pri takomto riešení sa bude potrebné sústrediť najmä na skupiny, ktoré nemajú občianske preukazy s čipom. Príkladom sú deti do 15 rokov a poistení cudzinci. Ak by bol zvolený len občiansky preukaz s čipom, je potrebné vyriešiť životné situácie, keď je použitie tohto preukazu problematické. Napríklad ak sa dieťa ocitne bez rodičov a je potrebné zabezpečiť jeho zdravotnú starostlivosť. Môže sa tak stať pri návšteve príbuzných alebo v letnom tábore. Problémom pri využití občianskeho preukazu je tiež otázka seniorov v ústavnej starostlivosti, ktorí potrebujú pravidelný prísun liekov.
Prípadná realizácia tohto projektu bude tiež podmienená plným využitím už dostupných nástrojov v rámci modulu úradnej komunikácie MF SR aj Ministerstva vnútra SR, ktoré zaručia aplikáciu princípu jedenkrát a dosť, ktorý dnes v štúdii absentuje. To znamená, že jednotlivé úrady by nemali žiadať od občanov duplicitne tie isté údaje. Zabezpečí sa tak integrácia na dátovej úrovni so všetkými relevantnými systémami a zároveň by sa malo umožniť prepojenie s ostatnými systémami zdravotného poistenia krajín EÚ.
Prístup k problematike eID a ePP je v Európe rôzny. Vo Fínsku majú právo rozhodnúť sa, či bude občan pristupovať k eHealth prostredníctvom ePP, alebo sa certifikát nahrá na eID kartu. Dve kartičky majú v Poľsku, Rakúsku, Nemecku, či vo Francúzsku. Naopak, riešenie jednej karty si zvolili v Estónsku, Belgicku či Dánsku.
Architektonická kancelária verejnej správy sa stotožnila s hlavným cieľom projektu - zabezpečiť pre občanov dôveryhodnú autentifikáciu pre prístup k zdravotnej dokumentácii. Víta tiež snahu ministerstva zdravotníctva o aktívne vyriešenie tohto problému. Nájdenie najlepšieho riešenia však bude vyžadovať dôsledné zváženie alternatív a využitie nových technológií, ktoré sú už dnes dostupné. Je dôležité hľadať cenovo efektívne a praktické riešenia a pri posudzovaní alternatív vychádzať z najlepších skúseností ostatných krajín EÚ a analyzovať ich dosahy.
"Odborná diskusia, ktorá sa v týchto dňoch rozbehla, môže pomôcť s lepším nastavením projektu. Oceníme, ak ďalšie návrhy budú v súlade s celkovou koncepciou informatizácie a strategickou architektúrou verejnej správy," uzatvára Fábryová
pe von