Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Rakúsky súd o námietke v tendri na širokorozchodnú stále nerozhodol

Foto: TASR

Súd prijal námietku 29. augusta, rozhodnúť mal do šiestich týždňov.

Bratislava 17. decembra (TASR) - Rakúsky spolkový správny súd vo Viedni už štvrtý mesiac rozhoduje o námietke v tendri na štúdiu uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne. Ostáva nejasné, kedy by mal padnúť definitívny verdikt. "K prebiehajúcim konaniam sa nemôžeme vyjadrovať," píše sa v stanovisku súdu pre TASR.

Súd prijal námietku 29. augusta. Podľa článku 326 rakúskeho zákona o verejnom obstarávaní má v takom prípade rozhodnúť do šiestich týždňov, potvrdil pre TASR Andreas Frohner, partner spoločnosti Ernst& Young, ktorý sa zaoberá vyšetrovaním firemných podvodov a arbitrážami. "Preto nemám žiadne vysvetlenie, prečo spolkový správny súd doteraz nerozhodol," dodal Frohner.

Jana Martinková
Foto: Peter Frolo
Aj podľa advokátky Jany Martinkovej z advokátskej kancelárie Advocatus Martinková musí spolkový správny súd o podanej námietke rozhodnúť v lehote 6 týždňov, a to tak, že buď námietku zamietne, alebo rozhodne o neplatnosti verejnej súťaže, prípadne jej časti a vráti vec vyhlasovateľovi na ďalšie konanie.

"Voči rozhodnutiu spolkového správneho súdu je následne prípustné odvolanie na najvyšší správny súd, avšak spravidla bez odkladného účinku, takže, ak by sa odvolal neúspešný uchádzač a najvyšší správny súd mu dal za pravdu, znamenalo by to Pyrrhovo víťazstvo pre všetkých. Breitspur Planungsgesellschaft ako vypisovateľ tendra by musela zaplatiť náhradu škody poškodenému uchádzačovi a zároveň spolupracovať s konzorciom, ktoré v súťaži nemalo uspieť," uviedla pre TASR Martinková.

K rozhodovaniu súdu sa nechcela vyjadriť ani advokátska kancelária LANSKY, GANZGER + partner, ktorá má podľa informácií TASR zastupovať Breitspur Planungsgesellschaft a aj rakúske železnice OBB. "Bez predchádzajúceho písomného zbavenia povinnosti mlčanlivosti zo strany našich klientov, na tieto otázky nevieme odpovedať," uviedli vo vyjadrení pre TASR.

Tender neukončili

Tender na širokorozchodnú nie je ukončený pre námietku neúspešného konzorcia ILF-Werner Consult-Reming Consult. Tá sa, podľa zistení TASR, týka okrem iného účasti dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ. Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu PRODEX, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Stoik. PRODEX na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby.

Spôsob výberu kritizovali aj odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s.r.o. Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič dočinenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR v auguste generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger. Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy, predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice i to, či môže byť projekt rentabilný. Podľa Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna. Martinková pripúšťa, že vo všeobecnosti v prípade prepojenia dvoch firiem v tendri je hrozba ich súčinnosti reálna.

 "Pokiaľ by nimi ponúkané ceny boli napríklad očividne nízke oproti iným uchádzačom, prípadne podobné, mohlo by to evokovať snahu umelo zreálniť očividne nereálnu cenu zákazky, a tým získať výhodu pri vyhodnocovaní, respektíve prideľovaní bodov," dodala advokátka.

Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.