Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Ekonomika

Výstavba výrobných hál bude pokračovať. Pozemkov je na Slovensku dosť

Ilustračná snímka Foto: TASR/Štefan Puškáš

Väčšiu mieru výstavby v priemyselnom sektore blokujú odlišné očakávania klientov, developérov a financujúcich bank.

Bratislava 10. januára (TASR) – Slovenskému trhu s priemyselnými nehnuteľnosťami sa v minulom roku darilo, rástli investície do budov určených pre priemysel a logistiku a neobsadenosť priestorov klesala. Rok 2016 by mal podľa očakávaní poradenských firiem pôsobiacich v oblasti komerčných realít svojou aktivitou nadviazať na ten predchádzajúci.

Vývoj na všetkých hlavných trhoch s priemyselnými a logistickými priestormi v Európe označil Tomáš Horváth zo spoločnosti Colliers International za pozitívny. „Tento trend je citeľný aj na Slovensku. Miera neobsadenosti klesla pri priemyselných budovách zo 7,3 % na konci roka 2013 na 3,3 % na konci prvého polroka 2015. V druhom polroku 2015 pribudlo na západnom a východnom Slovensku v rámci rozširovania existujúcich parkov viac ako 100.000 štvorcových metrov,“ zhodnotil pre TASR.

Priaznivý vývoj na trhu v uplynulom roku potvrdzuje aj konzultantka oddelenia priemyselných nehnuteľností spoločnosti JLL Michaela Tomková. „Rok 2015 bol na slovenskom priemyselnom trhu silný nielen čo sa výstavby týka, ale aj z pohľadu nájomnej aktivity. Pri najväčších transakciách mali zastúpenie spoločnosti z oblasti elektronického obchodu, logistiky a automobilového priemyslu,“ priblížila. V tomto roku predpokladá nadviazanie na optimistický vlaňajšok a ďalší nárast trhu.

Vzhľadom na nízku neobsadenosť priestorov predpovedá Horváth pre rok 2016 citeľný trend výstavby hál šitých na mieru a tiež špekulatívnej výstavby. Zásobu pozemkov pripravených na výstavbu považuje za dostatočnú. „Či už ide o klasické lokality rozvíjané domácimi alebo zahraničnými developérmi, ako sú Malacky, Lozorno, Bratislava, Senec, Trenčín, Žilina, Prešov, Košice, alebo novovznikajúce lokality, napríklad priemyselná zóna Sereď-Juh a ďalší rozvoj Nitry v súvislosti s príchodom Jaguar Land Roveru, respektíve revitalizácie už zaužívaných brownfieldov,“ opísal.

Na umiestnenie logistických projektov podľa neho vplýva najmä dobrá dostupnosť z diaľnice, požadované nájomné a ponúkaný technicky štandard. „Na umiestnenie výrobných závodov zahraničných investorov vplývajú okrem už uvedených faktorov aj povolenia pre daný typ výroby, dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily, možnosť získať štátne dotácie a podobne,“ dodal konzultant Colliers International.

Ako upozornil, väčšiu mieru výstavby v priemyselnom sektore blokujú odlišné očakávania klientov, developérov a financujúcich bank. „V súčasnosti sa dĺžky kontraktov v logistike pohybujú v rozpätí od jedného do troch rokov, čo nie je v línii s očakávaniami bánk a fondov, ktoré stoja za developérmi a očakávajú dlhodobé kontrakty, teda päť až 10 rokov pre uvoľnenie financovania pre daný projekt,“ vysvetlil Horváth.

Zároveň je presvedčený, že sa nevyužíva potenciál geografického umiestnenia Slovenska v strede Európy, čo má byť spôsobené najmä výrazne menším trhom oproti susedným štátom. „Slovensko malo k prvému polroku 2015 k dispozícii iba 1,3 milióna m2 prenajímateľných plôch v štandarde A. Pre porovnanie, napríklad v Českej republike je 3,5-násobne väčší trh. Limity trhu pociťujú tak developéri, ako aj nájomcovia,“ uzavrel Horváth.