Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

RegioJet definitívne končí s vlakmi na trase z Bratislavy do Košíc

Na snímke vagóny železničného dopravcu RegioJet, ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Kedy presne spoločnosť svoje vlaky z tejto trasy stiahne, zatiaľ nie je stanovené.

Bratislava 23. novembra (TASR) – Súkromný dopravca RegioJet sa rozhodol, že prestane vypravovať svoje vlaky na trase z Bratislavy do Košíc. TASR to potvrdil majiteľ spoločnosti Radim Jančura.

"Rozhodol som sa, že odtiaľ definitívne odchádzame. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) neurobil nič s podnákladovými cenami v stratových InterCity (IC) vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorými sa nás cielene snaží vytlačiť z trhu," odôvodnil Jančura. Navyše existuje podľa jeho slov podozrenie, že toleruje krížové financovanie IC vlakov z peňazí na dotované spoje, čo je v rozpore so zákonmi.

Kedy presne spoločnosť svoje vlaky z tejto trasy stiahne, zatiaľ nie je stanovené. "Budeme musieť určiť dátum, ku ktorému odídeme tak, aby to bolo fér voči cestujúcim aj zamestnancom," doplnil. Prisľúbil však, že do konca roka sa tak nestane. Najpravdepodobnejším termínom sú úvodné mesiace budúceho roka.

Spoločnosť totiž bude musieť dať výpovede a odstupné časti zamestnancom. Na linke momentálne pracuje približne 120 ľudí, väčšinu z nich však chce RegioJet zamestnať vo vlakoch na trase z Košíc do Prahy. Tieto spoje plánuje spoločnosť od decembra posilniť. "Myslím si, že tri štvrtiny zamestnancov prácu dostanú," avizoval Jančura.

Momentálne tak vlaky na trase z Bratislavy cez Žilinu do Košíc jazdia bezo zmeny. Od pravidelnej úpravy cestovných poriadkov, ktorá je naplánovaná na 13. decembra, dopravca spoje mierne upraví. Zruší doterajší nočný spoj a nezavedie ohlásené nové denné spoje. Cestujúcim tak ostanú k dispozícii aktuálne tri páry denných vlakov.

RegioJet na tejto linke vypravuje vlaky od decembra minulého roka. Dopravca je presvedčený, že štátna ZSSK má po zohľadnení IC vlakov aj rýchlikov na trase z Bratislavy cez Žilinu do Košíc dominantné postavenie. Súkromný dopravca tak namieta, že ZSSK znížila s príchodom RegioJetu ceny lístkov v IC vlakoch ešte pod pôvodne ohlásené ceny súkromnej firmy, a teda pod úroveň nákladov. Tým mala podľa Jančuru porušiť zákon. Približne pred rokom sa obrátil aj na Protimonopolný úrad SR, ten ale doteraz nerozhodol.

ZSSK v tomto roku okresala časť svojich spojov, no ďalšie znižovanie sa podľa RegioJetu nechystá. "My na tej trati tento rok prerobíme okolo štyroch miliónov eur," vyčíslil Jančura. Dopravu na linke preto podľa neho nemá zmysel dlhšie prevádzkovať, keďže štát so svojimi zdrojmi môže ZSSK dotovať dlhodobo.

Štátna ZSSK však tvrdenia RegioJetu odmieta. Podľa spoločnosti RegioJet cielene klame a útočí na ňu, pričom podsúva verejnosti vykonštruované a nepravdivé informácie o financovaní, prevádzke, cenách či naplnenosti vlakov spoločnosti. ZSSK trvá na tom, že ich IC vlaky nie sú krížovo financované z dotácií štátu a majú samostatné hospodárenie oddelené od vlakov, ktoré si zmluvne objednáva štát. Spoločnosť tiež argumentuje, že nevytláča RegioJet svojou politikou z trhu, nerozpútala a nevedie cenovú vojnu, ale je to práve naopak.

"Železničná spoločnosť Slovensko dôsledne rešpektuje zákony tejto krajiny. Audítor každoročne potvrdzuje, že IC vlaky ZSSK nie sú krížovo financované z dotácií štátu. ZSSK nerozpútala a nevedie cenovú vojnu v IC vlakoch, deje sa presný opak," reagovala v dnešnom stanovisku vedúca odboru komunikácie ZSSK Jana Morháčová.

Nie je podľa nej jasné, prečo RegioJet žiada zrušiť IC vlaky ZSSK, keď sú podľa neho málo vyťažené a ohrozujú ho len minimálne. "Po úsporných opatreniach na jar tohto roka je ZSSK menším hráčom na trhu komerčných vlakov. Je teda ťažko hovoriť o monopolnom postavení štátneho dopravcu," upozornila Morháčová. RegioJet podľa nej v skutočnosti oneskorene robí len to, čo ZSSK zrealizovala už na jar, teda nevyhnutnú redukciu rozsahu komerčných vlakov.

Majiteľ "žltých vlakov" sa podľa nej zrejme snaží takýmto spôsobom zvyšovať tlak na štát, aby mu začal finančne prispievať na komerčné linky. Ide však podľa Morháčovej o vykonštruované a nepravdivé informácie a ZSSK zvažuje riešiť tieto ataky právnou cestou.

"Ak majiteľ RegioJetu zistil, že neunesie stratu komerčných vlakov a nezvládne podnikateľskú stratégiu, rešpektujeme to. Ak súkromný dopravca použije cestujúcich ako rukojemníkov a náhle zastaví linku Bratislava – Košice, ZSSK je pripravená na situáciu reagovať," dodala Morháčová.

"Odmietame ako absolútne lživé vyhlásenia ZSSK o tom, že by sme od štátu požadovali akékoľvek finančné príspevky na prevádzku našich vlakov. Naopak, RegioJet presadzuje, aby štát ušetril a nedotoval spoje tam, kde to nie je potrebné a súkromný dopravca je schopný priniesť vyššiu kvalitu služieb bez dotácií s lepšími cenami pre zákazníka," reagoval na tieto vyjadrenia hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.