Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

RegioJet za prvý rok svojej prevádzky vykázal stratu 76 miliónov Kč

Foto: TASR/Pavel Neubauer

RegioJet zaznamenal straty aj na Slovensku, kde vlani začal prevádzkovať linku z Bratislavy do Komárna.

Praha 23. augusta (TASR) - Český súkromný železničný dopravca RegioJet za prvý rok svojej prevádzky priniesol podnikateľovi Radimovi Jančurovi stratu 76 miliónov korún (2,95 milióna eur). Za negatívny výsledok môže podľa neho cenová politika Českých dráh (ČD). Tento rok očakáva podobný výsledok. Informoval o tom na svojej internetovej stránke český denník Mladá fronta Dnes (MF DNES) na základe výročnej správy, ktorú má dispozícii.

RegioJet pritom dosiahol na trati medzi Prahou a Ostravou tržby vo výške 267 miliónov Kč. To signalizuje, že RegioJet na tejto trase odkrojil značnú časť z tržieb ČD. Pre ilustráciu, podľa výkazov za rok 2011, ktoré zverejnilo ministerstvo dopravy, štátny dopravca utŕžil na tejto trase necelých 500 miliónov Kč. V tomto čísle však nie sú započítané údaje o príjmoch z prevádzky vlakov Pendolino, ktorých straty štát nehradil.

Výsledky RegioJetu znamenajú, že z každej koruny tržieb firma vlani prerobila 28 halierov. Jančura z toho viní hlavne ČD, ktoré sú podľa neho na trase dominantné a vraj zlacneli lístky výrazne pod náklady. Opiera sa aj o znalecký posudok, ktorý si nechala jeho firma vypracovať, a ktorý chce použiť pri konaní na protimonopolnom úrade.

RegioJet zaznamenal straty aj na Slovensku, kde vlani začal prevádzkovať linku z Bratislavy do Komárna na objednávku ministerstva dopravy.

Jančura musí zatiaľ RegioJet dotovať z iných aktivít, ktoré mu prinášajú čoraz vyššie zisky. Celá jeho skupina Student Agency vlani podľa výročnej správy zvýšila svoj obrat nad hranicu 6 miliárd Kč. A napríklad tržby z autobusovej prepravy prvýkrát v histórii presiahli 1 miliardu Kč. Najvyššie tržby však skupina stále generuje z predaja leteniek, kde je Student Agency jednotkou na českom trhu.

Jančura neuvažuje o tom, že by sa s autobusovým biznisom vrhol aj na dotované linky, na ktoré teraz rad českých krajov vypísal súťaž. "Vidíme potenciál na Slovensku, kde sa súťaže pripravujú," podotkol.