Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Ekonomika

Reťazce nebudú povinné mať tabule o podiele domácich potravín

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Obchody budú podľa nej tak môcť stiahnuť z dvier uvedené údaje.

Bratislava 8. mája (TASR) - Povinnosť obchodných reťazcov mať v SR informačné tabule o podiele domácich potravín v prevádzkach bude zo zákona o potravinách vypustená a má byť dobrovoľnou. Uviedla to pre TASR Radka Kulaviaková z odboru komunikácie a marketingu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR.

"Európska komisia (EK) 20. novembra 2015 zaslala Slovenskej republike odôvodnené stanovisko kvôli údajnému nesúladu zákona o potravinách s právom EÚ. Na následnom pracovnom stretnutí sa zástupcovia EK jednoznačne vyjadrili, že komisia v tomto smere nebude akceptovať žiadne iné riešenie, než je úplné vypustenie predmetných ustanovení zo znenia zákona," pripomenula.

"Slovenské orgány v stanovenej 2-mesačnej lehote na vyjadrenie doručili Európskej komisii odpoveď s tým, že aj napriek tomu, že sa nestotožňujú s názormi EK o porušovaní Zmluvy o fungovaní EÚ, na rozptýlenie akýchkoľvek obáv budú napádané ustanovenia zo zákona vypustené," zdôraznila.

Predkladanie výkazov o podiele tržieb z predaja potravín vyrobených v SR na celkových tržbách za potraviny pre prevádzkovateľov bude v zmysle uvedeného stanoviska podľa Kulaviakovej fungovať na dobrovoľnej báze. Obchodné reťazce prostredníctvom Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR a Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) totiž prejavili vôľu dobrovoľne predkladať tieto výkazy podľa doterajšej metodiky určenej MPRV SR.

"Informácie o podiele potravín vyrobených v SR na predaji z pohľadu realizovaných tržieb sú podľa názoru nášho rezortu užitočné a majú primeranú vypovedaciu schopnosť, pretože spotrebiteľom poskytujú presnejšiu informáciu o váhe potravín od slovenských výrobcov na maloobchodnom predaji v porovnaní s inými prieskumami, ktoré len odrážajú štruktúru výrobkov vystavených na pultoch, ale abstrahujú od reálnej predajnosti jednotlivých výrobkov," podčiarkla.

Obchody budú podľa nej tak môcť stiahnuť z dvier uvedené údaje. "Pripomíname, že ide o podiel potravín vyrobených na Slovensku, ktoré prešli pokladňou a teda vytvárali obrat," doplnila.

Dodala, že v 2. polroku 2015 dosiahlo Tesco Stores 51-% podiel potravín vyrobených na Slovensku, Kaufland 54 %, Billa 45,6 %, Lidl 16,4 %, Coop Jednota (spolu za SR) 68,2 % a CBA Slovakia 57,7 %.