Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Ekonomika

Rezort dopravy je za zmenu nevyužívaných tratí na dočasné cyklotrasy

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Ministerstvo navrhuje doplniť poslanecký návrh o to, aby sa nevyužívané dráhy mohli využiť aj na účely prevádzkovania koľajovej nemotorovej dopravy, napríklad cyklodreziny.

Bratislava 11. septembra (TASR) - Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR súhlasí s návrhom novely zákona o dráhach od trojice poslancov vládneho Mosta-Híd Eleméra Jakaba, Tibora Bastrnáka a Pétra Vörösa. Na základe novely by sa mohli dlhodobo nevyužívané železničné trate prebudovať na dočasné chodníky pre chodcov či cyklotrasy. Právna norma sa momentálne nachádza v parlamente v druhom čítaní a v stredu 12. septembra by sa ňou mala zaoberať vláda.

Rezort dopravy pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) tak odporúča vládnemu kabinetu, aby odsúhlasil túto právnu normu aj s niekoľkými pripomienkami.

Ministerstvo napríklad navrhuje doplniť poslanecký návrh o to, aby sa nevyužívané dráhy mohli využiť aj na účely prevádzkovania koľajovej nemotorovej dopravy, napríklad cyklodreziny. "V posledných rokoch sa zvýšil záujem o takýto druh dopravy, pričom jej prevádzkovanie nevyžaduje náročné technické úpravy dráhy," odôvodnil rezort.

Ministerstvo zároveň navrhuje upraviť aj doložku vybraných vplyvov k návrhu, pretože podľa rezortu nebude mať táto novela negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Keď sa totiž dočasne vyjme nevyužívaná železničná trať zo správcovstva Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), klesnú finančné prostriedky na údržbu danej trate.

Náklady, ktoré budú následne súvisieť s úpravou trate na zariadenie rekreačného charakteru, teda napríklad na cyklochodník, tie už bude znášať vyšší územný celok alebo obec, ktoré uzatvoria so ŽSR zmluvu o prenájme danej trate.

Predloženie tejto novely zákona o dráhach odôvodnila trojica poslancov predovšetkým tým, že aktuálne znenie zákona neumožňuje po vyčerpaní možností prenájmu alebo predaja pri nevyužívanej trati iný postup, než úplné zrušenie takejto trate vrátane odstránenia všetkých jej súčastí podľa stavebných predpisov. Čo vytvára ďalšie náklady a výdavky.

Samotné rušenie tratí je pritom podľa poslancov nezvrátiteľný krok a ich prípadné nové vybudovanie by si vyžadovalo podstatne vyššie náklady, než navrátenie do prevádzkyschopného stavu.

Podľa návrhu poslancov by tak po novom bolo možné na nevyužívanej trati vybudovať dočasnú miestnu komunikáciu určenú pre chodcov, chodník alebo miestnu komunikáciu pre cestnú nemotorovú dopravu. Takáto úprava trate bude umožnená samosprávnemu kraju, obci alebo združeniu obcí cez ktorých územie dráha vedie.

Zároveň v prípadoch, keď by nastala potreba opätovného prevádzkovania vlakovej dopravy, bude umožnený spätný proces a opätovné sprevádzkovanie železničnej trate. Podľa návrhu sa totiž umožní ponechanie a zakonzervovanie existujúcich tratí, stavieb a zariadení, ktoré prislúchajú k danej trati. V prípade celospoločenskej a národohospodárskej potreby tak bude zachovaná možnosť obnovenia dráhy v pôvodnom telese a na pôvodnej trase.