Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Rezort dopravy vyzýva hlavné mesto na zvýšenie kontrol taxislužieb

Ilustračné foto Foto: TASR

Vyplýva to zo stretnutia predstaviteľov taxislužieb, ktorí dlhodobo protestujú proti mobilnej aplikácii Uber.

Bratislava 30. marca (TASR) – Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR vyzve bratislavský magistrát, aby zvýšil kontroly taxislužieb v hlavnom meste. Vyplýva to z dnešného stretnutia predstaviteľov taxislužieb, ktorí dlhodobo protestujú proti mobilnej aplikácii Uber. "Rezort dopravy opätovne žiada a listom vyzve magistrát a mestskú políciu na zvýšenie kontrol v oblasti taxislužieb aj vzhľadom na opakujúce sa upozornenia zo strany registrovaných taxikárov," informovala TASR hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Zákon podľa nej hovorí v tomto smere jasne a podmienky platia bez rozdielu pre všetkých. "V tomto zmysle sa za taxislužbu považuje aj prevádzkovanie taxislužby prostredníctvom mobilnej aplikácie Uber," priblížil pre TASR komunikačný odbor MDV s tým, že poskytovatelia služieb prostredníctvom tejto aplikácie sú povinní spĺňať požiadavky podľa zákona. Problém podľa nich nie je teda v zákone, ale v jeho dodržiavaní. Nakoľko ale ministerstvo nie je v tejto veci kontrolným orgánom, prevádzkovateľov môže kontrolovať len polícia alebo obec.

Policajný zbor pritom kontroluje na cestách v rámci výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, vrátane prevádzkovateľov taxislužby, technickú spôsobilosť vozidiel, spôsobilosť vodičov, označenie vozidiel či potrebné doklady. Obec zasa podľa zákona vykonáva odborný dozor nad taxislužbou a kontroluje plnenie povinností prevádzkovateľov taxislužby.

"Obec ukladá v prvom stupni pokuty za iné správne delikty a rieši v prvom stupni priestupky v taxislužbe, ku ktorým došlo v obci," dopĺňa rezort dopravy s tým, že orgánom štátnej kontroly vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa s celoslovenskou pôsobnosťou je Slovenská obchodná inšpekcia.

Únii taxikárov sa Uber nepáči od začiatku. Poukazuje na kontroverzný princíp, keď pre partnerských vodičov zapojených do aplikácie platia iné pravidlá a kritériá, ako pre "profesionálnych" vodičov taxislužieb. Je totiž presvedčená, že spoločnosť a vodiči nerešpektujú a porušujú legislatívu SR, najmä Zákon o cestnej doprave, nemajú potrebné povolenia, poistenia, psychotesty či lekárske prehliadky. Únia už v minulosti zorganizovala protestné jazdy mestom, ale aj petíciu za bezodkladné zastavenie činnosti pre spoločnosť Uber Slovakia.

"Protestné akcie budú určite pokračovať," povedal pre TASR predseda únie Ondrej Wenzl, podľa ktorého by sa problematikou malo zaoberať hlavné mesto, rezort dopravy či hospodárstva, ale aj finančná správa. Na dnešné protestné stretnutie pred ministerstvom dopravy ich prišli podporiť partneri z Brna, kde podľa neho prepravu Uberom zakázali, či z Prahy, kde hľadajú podobné riešenie. "My páky máme, ale nikto ich nevyužíva," doplnil Wenzl, ktorý zároveň poprel informáciu, že by sa s nimi niekto z ministerstva dopravy stretol.

Protesty, ale aj nedávne útoky skupinky vodičov taxislužieb voči partnerským vodičom Uberu podľa spoločnosti iba zvýrazňujú fakt, že technologická platforma sa stáva populárnejšou. Potvrdzujú to aj nedávne dopravné štatistiky, podľa ktorých má aplikácia v súčasnosti v hlavnom meste viac ako 40.000 unikátnych používateľov, počet jázd sa v roku 2016 zvýšil o 90 percent, pričom v lete minulého roka ju tu využili turisti z viac ako 90 krajín sveta.

"Naši partnerskí vodiči poskytujú alternatívny spôsob prepravy po meste ako súčasť rôznorodej prepravnej infraštruktúry a doplnok k taxislužbám a prostriedkom mestskej hromadnej dopravy," uviedla pre TASR hovorkyňa Uber SR a ČR Miroslava Jozová.

Podľa nej fungujú v súlade s direktívou EÚ a registrovaných používateľov platformy spájajú so spoľahlivými a bezpečnými poskytovateľmi prepravy. Tí sú legálne zaregistrovaní a plniť si majú všetky daňové povinnosti, pričom preprava je tiež transparentná a cenovo dostupná. Zároveň zdôrazňuje, že partnerskí vodiči Uber nemôžu využívať žiadne privilégiá, ktoré majú poskytovatelia taxislužieb. Ide napr. o prijímanie cestujúcich priamo z ulice, využívanie autobusových pruhov či stanovíšť taxi. Jazdy totiž môžu byť objednané len vopred prostredníctvom aplikácie založenej na GPS, ktorú môžu využívať len registrovaní členovia.

Spoločnosť je podľa hovorkyne taktiež stále otvorená spolupráci so všetkými kompetentnými štátnymi a miestnymi inštitúciami. "Nadviazali sme konštruktívne vzťahy s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a Ministerstvom hospodárstva SR. Nedávno sme usporiadali prezentáciu v Národnej rade SR," dodala Jozová.