Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 10. máj 2024Meniny má Viktória
< sekcia Ekonomika

SKANSKA: Zo súťaže o tunel Višňové nás vylúčili omylom

Na snímke diaľničná prieskumná štôlňa Višňové - Dubná Skala. Foto: FOTO TASR/Pavol Ďurčo

Spoločnosť požiadala o nápravu.

Bratislava 24. júna (TASR) - Združenie firiem Skanska a Strabag žiada Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) o nápravu. Konzorcium nesúhlasí s vylúčením zo súťaže na výstavbu úseku diaľnice D1 z Lietavskej Lúčky cez Višňové po Dubnú skalu. V piatok 21. júna preto podalo žiadosť o nápravu.

"Dôvod vylúčenia ponuky nášho združenia je mimoriadne prekvapivý až zvláštny. Jediné rozumné vysvetlenie pre nás je, že na strane obstarávateľa došlo k omylu, prípadne k nesprávnemu posúdeniu ponuky," priblížila generálna riaditeľka spoločnosti Skanska Magdaléna Dobišová. V opačnom prípade by takýto krok musela vnímať ako účelový až tendenčný.

Diaľničiari vylúčili ponuku Skansky a Strabagu pre dĺžku nechránených únikových ciest v tuneli Višňové, ktorý je súčasťou tohto diaľničného úseku. Celý predbežný návrh riešenia tunela spracovala spoločnosť Amberg Engineering. Podľa Martina Bakoša z tejto firmy je omyl NDS v chybnom určení dĺžok nechránených únikových ciest. "Tieto sú stanovené technickým predpisom, ktorý obstarávateľ sám určil ako záväzný a ktorý sám pri meraní zle aplikoval," opísal.

Zároveň si obstarávateľ podľa jeho slov pri posudzovaní ponuky podrobne nepreštudoval výkresy, ktoré mal k dispozícii. "Vo svojom zdôvodnení vylúčenia nevychádzal z faktov uvedených v ponuke, ale z domnienok a úvah o rozmiestnení protipožiarnych dverí," dodal Bakoš. V žiadosti o nápravu preto konzorcium na tento omyl upozornilo. Správnou aplikáciou technického predpisu, správnym zmeraním dĺžok únikových ciest a dôsledným preštudovaním predbežného technického projektového riešenia je podľa Bakoša možné uviesť veci na pravú mieru.

Vyhodnocovanie súťaže na výstavbu tohto diaľničného úseku pri Žiline trvá už od decembra minulého roku. Vtedy sa otvorili obálky s ponukami uchádzačov. Najnižšiu cenu ponúklo v tendri konzorcium Skanska a Strabag, a to 338 miliónov eur. V poradí druhú najlacnejšiu ponuku v hodnote takmer 383 miliónov eur predložilo združenie firiem vedené Doprastavom.

Diaľničiari najprv za víťaza súťaže uznali Skansku a Strabag, voči tomu však namietal Doprastav. Nepáčila sa mu neobvykle nízka cena a použitý spôsob vetrania v tuneli. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) tak nariadil súťaž znova vyhodnotiť. Pri opätovnom vyhodnotení diaľničiari Skansku a Strabag zo súťaže vylúčili a za víťaza uznali združenie vedené Doprastavom.

Diaľničiari sa k tomuto verejnému obstarávaniu zatiaľ nevyjadrujú, keďže ešte stále prebieha. Na akékoľvek podnety však NDS podľa hovorcu Marcela Jánošíka reaguje v zákonných lehotách.