Ekonomika

VIDEO: Slováci majú e-známky na diaľnice, Česi ich chcú tiež

TASR, 5. januára 2016 13:39, aktualizované 5. januára 16:59

České ministerstvo už roky nedokáže vypísať súťaž na existujúci mýtny systém pre nákladné autá, a tak sa zdá byť zavedenie elektronickej diaľničnej známky v krajine takmer nereálne.

Na snímke interenetová stránka NDS na kúpu E-známky. Foto: TASR - Štefan Puškáš
Praha 5. januára (TASR) - Slovensko zaviedlo od 1. januára elektronické diaľničné známky. České úrady by modernejší systém chceli tiež. Minister dopravy Dan Ťok sa domnieva, že plán na jeho zavedenie už do troch rokov nie je sci-fi. Z českých diaľnic by tak mohli zmiznúť číhajúci policajti s ďalekohľadmi, konštatujú dnes na svojej internetovej stránke české Lidové noviny (LN).




LN pripomínajú, že e-známky sa už pred rokmi osvedčili v Maďarsku, teraz po nich siahli aj Slováci. Tvrdia, že ich zavedenie im ušetrí viac ako polovicu nákladov oproti klasickým. Systém je jednoduchý: vodičom stačí nahlásiť ŠPZ, zaplatiť cez internet či mobilnú aplikáciu (alebo klasicky na predajnom mieste), a potom ich kontrolujú kamery umiestnené na mýtnych bránach.

Načítaním poznávacej značky zistia, či má dané auto zaplatený ročný, mesačný alebo desaťdňový kupón. Policajti sa tak môžu venovať niečomu inému a za neplatičmi vyrazia až na základe konkrétnej informácie z kamery.

České ministerstvo dopravy už roky nedokáže vypísať súťaž na existujúci mýtny systém pre nákladné autá, a tak sa zdá byť zavedenie elektronickej diaľničnej známky v krajine takmer nereálne. Napriek tomu je šéf rezortu Ťok optimistický.

"Elektronické diaľničné známky sú dobrý koncept, prípravu sme začali už vlani. Očakávame, že tento rok zámer predstavíme, a ak všetko pôjde dobre, spustili by sme aj súťaž na dodávateľa. Termín zavedenia v roku 2019 je teda reálny," pripomína minister dopravy termín, o ktorom sa v súvislosti s e-známkami v Česku hovorí najčastejšie.

Na Slovensku si od nového systému sľubujú radikálne zníženie výdavkov, ročne o viac ako 50 %. Kupóny nie je potrebné tlačiť, pridávať na ne ochranné prvky, ani obávať sa plagiátov.

Českí dopravní experti sú ale pri odhade efektivity slovenského systému zatiaľ opatrní.

Petr Moos a František Lehovec z ČVUT boli pred šiestimi rokmi pri posudzovaní systému elektronických viniet, ktoré mali nahradiť diaľničné známky. Zjednodušene povedané malo ísť o akési elektronické škatuľky, ktoré by slúžili ako nosič diaľničného poplatku pre osobné autá.

Česko vtedy tento plán nakoniec odložilo, najmä pre vysoké vstupné náklady. Prechod na tieto prístroje mal totiž stáť až 8 miliárd korún (296,04 milióna eur). Súčasný slovenský systém však vinety či podobné zariadenia nepotrebuje.

"Systém môže byt pozitívny, ak je súčasťou celkovej koncepcie v dopravných službách. Zariadenia, ktoré slúžia na výber mýta či reguláciu dopravy, môžu súčasné plniť funkciu sledovania známok a napríklad vytvoriť analýzu intenzity dopravných prúdov. Takýto koncept ale neexistuje. Len ako náhrada papierových známok je preto minimálne diskutabilný a nemyslím si, že to bude ekonomický prínos," obáva sa Moos.

Podobne zdržanlivý, čo sa týka úspory nákladov, je aj jeho kolega František Lehovec. Domnieva sa, že až čas ukáže výhody či nevýhody elektronických diaľničných známok. Pripomína však, že technologický pokrok sa zastaviť nedá a v podstate ho víta.

Logické by podľa neho bolo previazať modernú podobu diaľničných známok s výberom nového prevádzkovateľa mýta pre nákladné automobily a spojiť ich do jedného riešenia. Česko sa pritom nemusí nikam ponáhľať a môže celý projekt dôkladne naplánovať. České ministerstvo dopravy totiž v decembri oznámilo, že na prípravu tendra na existujúce mýto bude potrebovať viac času - a podľa všetkého predĺži zmluvu bez súťaže existujúcemu správcovi, firme Kapsch.

Variantu jedného riešenia - pre mýto aj elektronické diaľničné známky - ale podľa ministra Dana Toka nepripúšťa zákon o vládnom obstarávaní.

LN na záver pripomínajú, že elektronická forma diaľničných známok zatiaľ nie je v Európe príliš obvyklá. Klasické diaľničné známky využívajú Rakúšania, Slovinci, Bulhari alebo Švajčiari. Úspešnými priekopníkmi elektronických diaľničných známok sú zase Maďari - súčasný model si veľmi chvália.

Prečítajte si aj:

27. decembra 2015 10:50

Pri novej diaľničnej známke nemusia motoristi nosiť potvrdenie v aute
Elektronické diaľničné známky začnú platiť od 1. januára 2016. V predpredaji si ich však motoristi môžu kúpiť už teraz.

sk
Zdielať článok na FacebookPáči sa mi TERAZ.SK na facebooku
Staňte sa fanúšikom a sledujte dôležité správy priamo na FB

Viac článkov na tému:

Najnovšie články v rubrike

dnes 16:25

Útoky spôsobili belgickej ekonomike škody za takmer miliardu eur
Najväčšie straty hlásia hotely, obchody, reštaurácie a iné spoločnosti pôsobiace v oblasti cestovného ruchu. Naopak,polepšili si taxikári.

sk
dnes 16:15

Asociácia stávkových spoločností chce opatreniami prečistiť trh
Asociácia má troch členov. Spoločnosti avizovali, že ak sa nepodarí presadiť do zákona navrhované zmeny, prehodnotia svoje sponzorské aktivity športových klubov

sk
dnes 15:55

Kriminálny úrad finančnej správy urobil razie v stavebnej firme Dúha
Stavebná spoločnosť v súčasnosti napríklad buduje v konzorciu zákazku za 410 miliónov eur. Ide o úsek D1 pri Žiline, na ktorom sa razí aj 7,5-kilometrový tunel Višňové.

sk

Téma TASR





Používaním stránok TERAZ.SK súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac