Slováci pri nakupovaní udržujú tradičný koncept domácnosti.
Autor TASR
Bratislava/Piešťany 11. apríla (TASR) - Každá rodina má podľa svojich vlastných pravidiel nastavené, kto drží rodinný rozpočet a rozhoduje o tom, čo sa do domácnosti zaobstará.
Aj napriek pokračujúcej ženskej emancipácii sa ale v tomto smere revolúcia v slovenských domácnostiach nekoná. Vyplýva to z údajov spoločnosti Home Credit Slovakia, ktorá zisťovala, aký tovar typicky financujú muži a aký naopak ženy.
Slováci udržujú tradičný koncept domácnosti. Žena sa stará o chod kuchyne a celej domácnosti, zatiaľ čo muž sa skôr "hrá" s technikou alebo pracuje v dielni a na záhrade. Vyplýva to z predajných dát spoločnosti Home Credit Slovakia.
Za úplne mužské odvetvie možno považovať predaj áut a ich príslušenstva. V minulom roku si auto na úver zaobstaralo 71 % mužov a len 29 % žien. V tesnom závese sú náradie a nástroje pre stavbu – tie nakupovalo 62 % mužov. Muži radi rekonštruujú a púšťajú sa do vlastných projektov. Hoci výsledok nemusí byť vždy podľa predstáv partneriek, radi si k tomu kupujú stále nové stroje.
Naopak, ženy si držia svoju dominanciu v kuchyniach. Ich vybavenie, teda chladničky, sporáky a umývačky, financuje na Slovensku takmer 56 % žien.
"V tomto prípade sa ukazuje akási zvláštna forma emancipácie. Ženy síce zostávajú takzvane pri sporákoch, ale navyše si ich aj financujú. Jednoducho nečakajú na to, až im partner kúpu nového spotrebiča schváli, ale do obchodu vyrazia pokojne samy," komentoval tento trend šéf obchodnej siete Home Creditu Slovakia Miloš Drančák.
Výrazný obrat však na Slovensku nastal v predaji kuchynských liniek. Ešte pred tromi rokmi dve tretiny žien určovali podobu kuchyne, no teraz sa pomer otočil. Mierna nadpolovičná väčšina mužov už totiž rozhoduje o tejto predtým skôr typicky ženskej téme. Ďalším prekvapením vyplývajúcim zo štatistiky je, že ženy dominujú v úplne neobvyklej oblasti - zabezpečenie domácnosti. To si cez Home Credit zaobstaráva 57 % slovenských žien a len 43 % mužov. V Česku sú to dokonca dve tretiny žien a iba jedna tretina mužov.
Zatiaľ čo v Česku platí absolútna rovnováha medzi mužmi a ženami v rozhodovaní o dovolenke, na Slovensku majú hlavné slovo ženy. "Pri výbere dovoleniek sú muži lenivejší. Nechcú sa príliš starať o výber hotela alebo o to, či so sebou môžete vziať napríklad psa. Tieto aj ďalšie starosti nechávajú na ženách, a tak je jasné, kto na Slovensku nosí v domácnosti nohavice," dodal Drančák.
Aj napriek pokračujúcej ženskej emancipácii sa ale v tomto smere revolúcia v slovenských domácnostiach nekoná. Vyplýva to z údajov spoločnosti Home Credit Slovakia, ktorá zisťovala, aký tovar typicky financujú muži a aký naopak ženy.
Slováci udržujú tradičný koncept domácnosti. Žena sa stará o chod kuchyne a celej domácnosti, zatiaľ čo muž sa skôr "hrá" s technikou alebo pracuje v dielni a na záhrade. Vyplýva to z predajných dát spoločnosti Home Credit Slovakia.
Za úplne mužské odvetvie možno považovať predaj áut a ich príslušenstva. V minulom roku si auto na úver zaobstaralo 71 % mužov a len 29 % žien. V tesnom závese sú náradie a nástroje pre stavbu – tie nakupovalo 62 % mužov. Muži radi rekonštruujú a púšťajú sa do vlastných projektov. Hoci výsledok nemusí byť vždy podľa predstáv partneriek, radi si k tomu kupujú stále nové stroje.
Naopak, ženy si držia svoju dominanciu v kuchyniach. Ich vybavenie, teda chladničky, sporáky a umývačky, financuje na Slovensku takmer 56 % žien.
"V tomto prípade sa ukazuje akási zvláštna forma emancipácie. Ženy síce zostávajú takzvane pri sporákoch, ale navyše si ich aj financujú. Jednoducho nečakajú na to, až im partner kúpu nového spotrebiča schváli, ale do obchodu vyrazia pokojne samy," komentoval tento trend šéf obchodnej siete Home Creditu Slovakia Miloš Drančák.
Výrazný obrat však na Slovensku nastal v predaji kuchynských liniek. Ešte pred tromi rokmi dve tretiny žien určovali podobu kuchyne, no teraz sa pomer otočil. Mierna nadpolovičná väčšina mužov už totiž rozhoduje o tejto predtým skôr typicky ženskej téme. Ďalším prekvapením vyplývajúcim zo štatistiky je, že ženy dominujú v úplne neobvyklej oblasti - zabezpečenie domácnosti. To si cez Home Credit zaobstaráva 57 % slovenských žien a len 43 % mužov. V Česku sú to dokonca dve tretiny žien a iba jedna tretina mužov.
Zatiaľ čo v Česku platí absolútna rovnováha medzi mužmi a ženami v rozhodovaní o dovolenke, na Slovensku majú hlavné slovo ženy. "Pri výbere dovoleniek sú muži lenivejší. Nechcú sa príliš starať o výber hotela alebo o to, či so sebou môžete vziať napríklad psa. Tieto aj ďalšie starosti nechávajú na ženách, a tak je jasné, kto na Slovensku nosí v domácnosti nohavice," dodal Drančák.