Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

SR môže s Rakúskom vyrokovať ústupky v minimálnej mzde, mieni expert

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Od januára tohto roku sa totiž vzťahuje rakúska minimálna mzda aj na slovenských dopravcov, ktorí do Rakúska jazdia.


Bratislava 26. marca (TASR) - Vylúčenie krátkodobej prepravy z platnosti zákona o minimálnej mzde v Rakúsku a tiež zavedenie hromadných hlásení namiesto jednorazových. Toto by mohlo podľa poradenskej firmy Grant Thornton Slovensko vyrokovať Slovenská republika s Rakúskom.

Od januára tohto roku sa totiž vzťahuje rakúska minimálna mzda aj na slovenských dopravcov, ktorí do Rakúska jazdia. Okrem zvýšených mzdových nákladov sú s tým spojené aj zložité administratívne povinnosti. "Tento zákon je neprijateľne protekcionistický a ide jednoznačne proti voľnému pohybu tovarov a služieb v EÚ. Povinnosti, ktoré ukladá dopravcom, sú prakticky nesplniteľné," zhodnotil expert poradenskej spoločnosti Wilfried Serles.

Podobnú legislatívu v Nemecku a Francúzsku už podľa jeho slov preveruje Európska komisia. "Preto som presvedčený, že slovenská vláda má reálnu šancu dosiahnuť ústupky pre slovenských dopravcov pri krátkodobej preprave a spôsobe nahlasovania," dodal.

Navrhuje rokovať o ústupkoch v štyroch bodoch. Najprv vyňať krátkodobú prepravu, čiže prepravu počas niekoľkých dní, ako je napríklad jazda taxíkom na viedenské letisko, spod platnosti zákona o minimálnej mzde. "Je nezmysel, aby taxikár musel nahlasovať každú jednu jazdu na viedenské letisko," opísal Serles.

Ďalej navrhuje upustiť od osobitného hlásenia každej cesty a zaviesť hromadné hlásenia, napríklad mesačné, štvrťročné alebo ročné v závislosti od rozsahu prepravy do Rakúska.

Zároveň by sa podľa neho mohlo uľahčiť určenie rakúskej minimálnej mzdy napríklad pevnou prirážkou uplatnenou na pracovný čas v Rakúsku. Dnešný zákon sa totiž odvoláva na kolektívne zmluvy a sťažuje dopravcom zistiť, akú mzdu vlastne musia vyplácať.

Tiež by sa podľa neho mohlo umožniť pripočítanie diét a cestovných náhrad vodičov do výpočtu rakúskej minimálnej mzdy. "Rakúsku stranu treba presvedčiť, že po vzore Slovenska sa diéty chápu ako bežná súčasť mzdy," vysvetlil Serles.

V súčasnosti však dopravcom odporúča držať sa striktne predpisov, keďže vysoké pokuty môžu ohroziť existenciu ich firmy. "Vodičov je potrebné správne klasifikovať a za každú hodinu prepravy v Rakúsku im vyplatiť príplatok k rakúskej minimálnej mzde," odporučil. Slovenským dopravcom totiž hrozí v Rakúsku pokuta až 50.000 eur za nedodržanie nového zákona o minimálnej mzde.