Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

Sme rodina chce od Á. Érseka informácie o meškajúcich diaľniciach

Na archívnej snímke Boris Kollár. Foto: TASR Michal Svítok

Medzi najproblematickejšie úseky patria podľa predsedu hnutia B. Kollára D1 Hubová – Ivachnová, D3 Kysuce a diaľničný obchvat Bratislavy D4/R7.

Bratislava 13. februára (TASR) – Diaľničné projekty sa neustále posúvajú a zároveň sa zvyšujú náklady na dostavbu jednotlivých úsekov. Upozornil na to v utorok na tlačovej konferencii predseda hnutia Sme rodina Boris Kollár a tímlíder hnutia pre oblasť dopravy Miloš Svrček.

Medzi najproblematickejšie úseky patria podľa Kollára D1 Hubová – Ivachnová, D3 Kysuce a diaľničný obchvat Bratislavy D4/R7. "Čo majú tieto tri úseky spoločné? V prvom rade, že sa tam neustále posúvajú termíny dokončenia a zároveň sa neustále zvyšujú náklady na dostavbu uvedených úsekov," zdôraznil Kollár s tým, že podal tri interpelácie týkajúce sa týchto úsekov. Dodal, že od ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) žiada informácie o stave projektov a o termíne dostavby.

Problém pri úseku Hubová – Ivachnová je podľa Svrčeka pomenovaný, ide o svahové deformácie a zosuv pôdy na západnej strane portálu tunela Čebrať. "Namiesto pokračovania vo výstavbe dochádza k podpisu dodatkov v desiatkach miliónoch eur, pričom konečná suma sa môže navýšiť až na úroveň cca 100 miliónov eur," pripomenul Svrček s tým, že sa obracajú na ministra s otázkou, či dokáže garantovať, že už k ďalšiemu zdražovaniu na tomto úseku nedôjde. Hnutie zároveň požiadalo ministra o zverejnenie geologického prieskumu.

Chcú sa tiež informovať, či má zhotoviteľ diela právo na úhradu nákladov spojených s udržiavaním staveniska za obdobie, počas ktorého nemohol zhotoviteľ vykonávať stavebné práce z dôvodu vydania pokynu na pozastavenie prác zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). "Ak na to právo má, zároveň vás žiadame o zverejnenie informácie, v akej výške sú uvedené predpokladané náklady," apeloval Svrček na ministra.

"Výstavbu pri Ružomberku zastavil neočakávaný zosuv na trase budúcej diaľnice a už túto jar bude dokončené posudzovanie vplyvov na životné prostredie a opäť sa začne stavať. Na jeseň minulého roka bol načas otvorený úsek D3 Žilina Strážov - Žilina Brodno a rovnako aj výstavba na ďalšom úseku D3 Čadca - Bukov - Svrčinovec ide podľa plánu, rovnako ako napríklad výstavba D1 pri Košiciach," uviedla v reakcii hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Karolína Ducká.

Ďalším problémom je podľa Svrčeka úsek diaľnice D3 cez Kysuce a obchvat Bratislavy D4/R7, ktorých termíny dostavby sa tiež posúvajú. Minister dopravy podľa neho namiesto toho, aby dal záväzný termín na dostavbu diaľnice D3, podpisuje právne bezvýznamné memorandá ako v poľskom meste Žywiec.

V prípade obchvatu D4/R7 sa štát zachoval veľmi nezodpovedne, tvrdí Sme rodina. "Namiesto toho, aby sa odovzdali stavebné povolenia koncesionárovi pred podpisom koncesnej zmluvy, štát spravil absolútny opak," uviedol Svrček s tým, že štát sa tým dostal pod tlak a termíny nedodržal. Hnutie tiež chce vedieť, či došlo k rokovaniam medzi verejným obstarávateľom a koncesionárom o kompenzačných udalostiach. Ak štát neodovzdal staveniská do zmluvne stanoveného termínu, koncesionár si podľa Svrčeka môže uplatňovať kompenzačnú udalosť.

Rezort dopravy v prípade výstavby D4/R7 argumentovalo, že nebol dohodnutý žiadny odklad termínu, pričom minister informoval verejnosť o pomalšom postupe prác s tým, že očakáva, že koncesionár začne naplno stavať hneď, ako to počasie dovolí.

"V tomto prípade ide o vyslovene politické vyjadrenia zo strany opozície, ktorá politizuje všeobecne známe a odborné fakty, a snaží sa z nich urobiť politickú tému," uzavrela Ducká.