Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Spormi o dodávku vody, elektriny či plynu sa zaoberá ÚRSO

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví ÚRSO. V Bratislave. Foto: TASR/Martin Baumann

Alternatívne riešenie sporov (ARS) je novým inštitútom, ktorý bol zavedený až zákonom o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov účinným od 1. februára tohto roku.

Bratislava 25. februára (TASR) – Spotrebitelia, ktorí nie sú spokojní s plnením zmluvy o dodávke elektriny, plynu alebo vody, sa môžu obrátiť na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) a spor riešiť mimosúdnou cestou. Podmienkou však je, aby ešte predtým oslovili dodávateľa, avšak ten na ich žiadosť o nápravu do 30 dní odo dňa jej odoslania neodpovedal alebo od neho dostali zamietavú odpoveď.

"Spotrebiteľ má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu, ak nie je spokojný s vybavením jeho reklamácie alebo sa domnieva, že predávajúci porušil jeho práva. Pokiaľ výzva neprinesie želaný výsledok, môže sa obrátiť na úrad s návrhom na začatie alternatívneho riešenia sporov. Treba si však dať pozor, aby návrh nebol podaný neskôr, ako jeden rok odo dňa doručenia zamietavej odpovede predávajúceho," upozornil hovorca ÚRSO Miroslav Lupták.

Návrh možno podať v slovenskom alebo anglickom jazyku, buď osobne v sídle úradu do zápisnice alebo formou listu, Podať ho možno aj elektronicky na e-mailovú adresu: ars@urso.gov.sk alebo vyplnením elektronického formulára, ktorý je dostupný na webovom sídle úradu www.urso.gov.sk. K dispozícii je aj na webovom sídle Ministerstva hospodárstva SR www.mhsr.sk.

Alternatívne riešenie sporov (ARS) je novým inštitútom, ktorý bol zavedený až zákonom o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov účinným od 1. februára tohto roku. ÚRSO rieši spory medzi spotrebiteľom a predávajúcim vyplývajúce zo zmlúv o pripojení do distribučnej sústavy, o pripojení do distribučnej siete, o združenej dodávke elektriny, o združenej dodávke plynu, o dodávke a odbere tepla, o dodávke pitnej vody a o odvádzaní odpadovej vody. Oprávnené je riešiť aj spory koncových odberateľov elektriny, plynu, ktorí dodané teplo využívajú na vlastnú spotrebu alebo dodané teplo rozpočítavajú konečným spotrebiteľom.

Predávajúci, ako aj tretie osoby, sú na základe výzvy úradu povinní s ním spolupracovať a poskytovať mu potrebnú súčinnosť. Ak sa tak nestane, ÚRSO je oprávnené uložiť im pokutu od 500 eur do 10.000 eur. Jej horná hranica sadzby pokuty sa zvýši na dvojnásobok, ak ten, kto bol požiadaný o súčinnosť, opakovane poruší tú istú povinnosť počas 12 mesiacov odo dňa právoplatnosti predchádzajúceho rozhodnutia o uložení pokuty. ÚRSO môže zverejniť aj jeho obchodné meno a sídlo na svojom webovom sídle, najviac však na 90 dní.