Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 15. máj 2024Meniny má Žofia
< sekcia Ekonomika

Spotrebiteľom ponúkali na podpis sporné zmluvy na dodávku energií

Ilustračné foto Foto: TASR/Pavel Neubauer

Spotrebiteľov navštívili doma díleri spoločnosti Energetické centrum a ponúkli im na podpis zmluvu na dodávku plynu a elektriny s tým, že budú platiť až o 12 % menej ako doteraz.

Bratislava 30. apríla (TASR) - Niekoľko tisíc spotrebiteľov sa stalo obeťami nevýhodných zmlúv na dodávku plynu a elektrickej energie.

Odhaduje to poslankyňa NR SR a spotrebiteľská ombudsmanka Helena Mezenská (OĽaNO). Odberatelia totiž podľa nej podpísali sporné zmluvy, ktoré im mali zaručiť nižšie ceny energií, čo sa však v konečnom dôsledku nestalo.

"Tých spotrebiteľov, ktorí sa priamo na mňa ako poslankyňu obrátili, je okolo 160, pritom mali uzavretých 260 zmlúv," povedala na dnešnom tlačovom brífingu v Bratislave Mezenská. Ako dodala, ide prevažne o dôchodcov z Popradu a okolia.

Spotrebiteľov navštívili doma díleri spoločnosti Energetické centrum a ponúkli im na podpis zmluvu na dodávku plynu a elektriny s tým, že budú platiť až o 12 % menej ako doteraz. Zároveň predavači tvrdili, že sú zástupcami pôvodného dodávateľa, ktorým je Východoslovenská energetika. Nová zmluva mala byť dodatkom a predĺžením pôvodne uzatváranej zmluvy.


Nekalé praktiky

Helena Mezenská
Foto: TASR
"Ukázalo sa, že tieto zmluvy boli podľa nášho šetrenia podpísané pod vplyvom nekalých marketingových praktík," konštatovala Mezenská. Po podpísaní zmluvy sa na inkasnom lístku ukázalo, že platby nebudú o 12 % nižšie, ale až o 12 % vyššie. Oklamaným ľuďom boli navyše bez upozornenia vystavené faktúry vo výške 12 eur za energetické poradenstvo.

Pre uvedenie spotrebiteľov do omylu požiadala Mezenská o zrušenie zmlúv, ktoré mali viazanosť na päť rokov. Energetické centrum však podľa jej slov zmluvy odmietlo ukončiť.

Ilustračné foto
Foto: TASR/AP
"Za nekalé marketingové praktiky to považujeme aj preto, že v mnohých prípadoch sa spotrebitelia o tom, že sú viazaní zmluvou na päť rokov, dozvedeli až u nás v kancelárii," podotkla Mezenská.

Akútny zásah

Ombudsmanka podala podnety v tejto veci na Štátnu energetickú inšpekciu a Slovenské obchodnú inšpekciu (SOI). Takisto rokovala aj s predstaviteľmi Ústredného inšpektorátu SOI a oslovila aj Komisiu na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách a nekalých obchodných praktík pri Ministerstve spravodlivosti (MS) SR.

Jediné odporúčanie, ktoré Mezenská dostala, bolo obrátiť sa na súd a domáhať sa zrušenia zmluvy.

"Pre nás je zbytočné ísť cestou odporúčaní týchto subjektov, aby sme postúpili podania formou súdneho konania, pretože sami všetci dobre vieme, že súdy konajú prieťahovo a ľudia sú naozaj na tomto energetickom trhu nielen neistí, ale aj ohrození," vyhlásila Mezenská a dodala, že situácia si žiada akútny zásah.