Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea
< sekcia Ekonomika

Spotreba benzínu v SR klesne v roku 2015 asi na 534-tisíc ton

Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Domáca spotreba pohonných látok je z 35 % pokrytá dovozom napriek tomu, že domáci výrobca Slovnaft je schopný svojou kapacitou dlhodobo uspokojiť celý domáci trh viac ako dvojnásobne.

Bratislava 8. mája (TASR) - Spotreba benzínu v SR klesne v roku 2015 pravdepodobne na 534.000 ton (t) z úrovne 644.000 t zaznamenanej v roku 2010. Spotreba nafty by mala v budúcom roku stúpnuť na 1,559 milióna t z hodnoty 1,547 milióna t evidovanej v roku 2010. Vyplýva to z návrhu Energetickej politiky SR zverejnenej Ministerstvom hospodárstva (MH) SR.

"Spotreba automobilového benzínu je pomerne vyrovnaná, respektíve má mierne klesajúcu tendenciu. Spotreba nafty má dlhodobo rastúcu tendenciu. Spotreba LPG stagnuje na úrovni okolo 30.000 t a spotreba vykurovacích olejov rýchlo klesá," spresnil rezort hospodárstva.

Domáca spotreba pohonných látok je z 35 % pokrytá dovozom napriek tomu, že domáci výrobca Slovnaft je schopný svojou kapacitou dlhodobo uspokojiť celý domáci trh viac ako dvojnásobne.

Spotreba motorového benzínu by si mala zachovať mierne klesajúci trend s medziročným 0,5-% koeficientom poklesu, respektíve stagnáciu na súčasnej úrovni v závislosti od vývoja kúpyschopnosti obyvateľstva, od miery zavádzania alternatívnych palív, ako aj od zvýšeného podielu osobných automobilov s naftovým motorom.

"Spotreba motorovej nafty podľa referenčného scenára by sa mala vyvíjať naďalej rastúcim tempom s intenzitou závislou na dynamike vývoja ekonomiky a rozsahu využívania alternatívnych motorových palív. Dlhodobý priemerný medziročný rast spotreby sa tu predpokladá na úrovni 1,5 %," priblížilo MH SR v materiáli.

"V prípade ďalšieho výraznejšieho spomalenia slovenskej ekonomiky sa dá očakávať aj scenár s miernejším rastom spotreby motorových palív. V doprave sa očakáva nárast významu alternatívnych palív, ako sú LPG, CNG a elektromobility, ako aj vodíka."

Z pohľadu absolútneho objemu spotrebovaných motorových palív v SR v budúcnosti možno považovať zabezpečenosť krajiny v zásobovaní trhu za vysokú, keďže súčasné maximálne výrobné kapacity rafinérskeho priemyslu sú dostatočné vo všetkých scenároch. "Platí to aj keby mal byť domáci dopyt zásobený výlučne z domácej rafinérie, pričom táto situácia je v skutočnosti extrémne nepravdepodobná, pokiaľ SR ostane ako celok plne integrálnou súčasťou EÚ a jednotného liberálneho európskeho ropného trhu," dodal rezort hospodárstva.