Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Slovensku hrozí nepreplatenie 250 miliónov eur za most, tvrdí SaS

Ľubomír Galko Foto: TASR/Martin Baumann

Strana SaS na prípad upozornila a obrátila sa na európsky vyšetrovací úrad s podnetom ešte v lete minulého roka.

Bratislava 22. januára (TASR) – Slovensku hrozí, že mu Brusel nepreplatí výstavbu moderného železničného mosta pri Trenčíne za 250 miliónov eur, tvrdí opozičná strana SaS. Súťaž totiž vyhralo konzorcium s názvom Združenie pod Brezinou, ktoré podľa nej ponúklo o 45 miliónov eur vyššiu cenu ako konkurencia a nesplnilo podmienky verejného obstarávania. O projekt financovaný z eurofondov sa už zaujíma Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF), ktorý vec začal vyšetrovať.

Strana sa na európsky vyšetrovací úrad obrátila s podnetom ešte v lete minulého roka. Okrem nevýhodnejšej ponuky víťaza súťaže poukázala na jeho nesprávne uvedené referencie, keď za svoj most dlhší ako 200 metrov označil len 140-metrovú stavbu. "Ale pri tom, ako bolo "preukázané" dodržanie ďalších podmienok, sa už končí akákoľvek sranda," zdôraznil podpredseda SaS Ľubomír Galko na dnešnej tlačovej konferencii na pôde parlamentu.

Ako upozornil, do združenia totiž patrí tá istá firma, ktorá má mať na svedomí zrútený most pri Iliašovciach, kde zomreli štyria ľudia, ďalší spadnutý most v Česku a ešte jeden, na ktorom sa mali už krátko po dokončení ukázať trhliny. "Po tomto moste budú 160-kilometrovou rýchlosťou jazdiť vlaky ponad rieku Váh," povedal Galko.

SaS zároveň pripomenula, že verejné obstarávanie sprevádza veľké množstvo súdnych sporov, v ktorých figurujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) a viacerí uchádzači tendra. Dodnes nie sú všetky spory ukončené.

"Napriek tomu zmluva bola uzavretá, práce na základe tejto zmluvy z konca roka 2012 medzi ŽSR a Združením pod Brezinou bežia a riziko, že všetko bude platiť nakoniec Slovenská republika, sa stále zväčšuje. Je dôvodný predpoklad, že v tomto projekte môže ísť o snahu o zneužitie prostriedkov zo zdrojov Európskej únie a tieto obrovské náklady bude plne znášať SR," obáva sa Galko.

Keďže práce na moste by sa mali ukončiť na jar 2016, riziko ich nepreplatenia Bruselom by podľa neho znášala až nasledujúca vláda. "OLAF v tomto prípade otvoril vyšetrovanie a od tejto chvíle bude asistovať slovenskej polícii pri vyšetrovaní tejto kauzy," uzavrel podpredseda SaS.

Rezort dopravy pre TASR v reakcii uviedol, že nepozná predmet podania a nie je účastníkom vyšetrovania OLAF. "K danej veci sa preto nebudeme vyjadrovať. Samozrejme, ministerstvo bude plne súčinné pri vyšetrovaní Európskeho úradu pre boj proti podvodom," tlmočil jeho hovorca Martin Kóňa.