Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Na slovenskom trhu mobilných telefónov začínajú dominovať smartfóny

Obchodní si fotí nový smartfón iPhone 5 od americkej spoločnosti Apple vo výklade predajne v Toronte 21. septembra 2012. Nový smartfón iPhone 5 si môžu záujemcovia kúpiť od 21. septembra 2012 v obchodoch v deviatich krajinách. Ďalší predaj bude nasledovať 28. septembra, medzi nimi je aj Slovensko. Foto: TASR/AP

Najfrekventovanejším miestom na kúpu telefónu je predajňa mobilného operátora. Deje sa tak až v polovici prípadov.

Bratislava 8. novembra (TASR) - Hoci je značka Nokia stále najpoužívanejším telefónom na Slovensku, konkurencia sa už na jednotku dotiahla. U používateľov telefónov vyhrávajú smartfóny a telefóny s hardvérovou klávesnicou idú do úzadia. Ľudia kupujú radšej nové telefóny ako secondhandy, a to väčšinou u mobilných operátorov. Vyplýva to z analýzy z prostredia zákazníkov mobilných operátorov U&A Study, ktorú pre operátora O2 spracovala spoločnosť Ipsos.

Kým v roku 2009 telefóny značky Nokia používalo až 53 % ľudí, v roku 2011 klesol podiel značky na 46 % a k dnešnému dňu sa zastavil na 31 %. Pokles na trhu hlási aj značka Sony, ktorej telefóny dnes využíva 14 % ľudí, kým v roku 2009 to ešte bolo 23 %.



Naopak, rastúcu tendenciu majú telefóny značky Samsung, ktoré dnes využíva až 26 % ľudí. Štvrtou najpoužívanejšou značkou je HTC s podielom 9 %.

Ak by sa zákazníci rozhodovali pre telefón dnes, najčastejšia voľba by padla na Nokiu (43 %). Ľudí zaujali aj Samsung (42 %), Sony (21 %), HTC (18 %) či iPhone (13 %).

Dotykový displej BlackBerry Z10 smartfón
Foto: TASR/AP


Na Slovensku v roku 2014 dominovali smartfóny s dotykovou obrazovkou, ktoré používalo až 63 % trhu. Zvyšok patril klasickým telefónom s hardvérovou klávesnicou (37 %). Ešte v roku 2011 bol tento pomer opačný, smartfóny vlastnilo len 30 % a tzv. feature phones až 70 %.

„Hoci by sa mohlo zdať, že Nokia je definitívne históriou, najviac Slovákov stále používa túto značku. Prekvapivé je aj zistenie, že ak by sa pre nový telefón rozhodovali dnes, opäť by siahli po Nokii. Trh sa ale neúprosne posúva ďalej a najväčšiu šancu poraziť dominanciu Nokie má Samsung,“ komentoval analýzu marketingový riaditeľ O2 pre rezidenčný segment Igor Tóth.

Približne 22 % ľudí používa telefón starší ako dva roky. V tretine prípadov majú zákazníci svoj mobil v rozmedzí jedného až dvoch rokov (32 %). Pomerne početnú skupinu tvoria respondenti, ktorých aktuálny vek telefónu je v rozmedzí 6 až 12 mesiacov (23 %).

Svoj telefón si ako nový kúpilo až 82 % ľudí. Takzvané „secondhandy“ využíva približne 18 %. V minulosti boli staršie telefóny získané od rodinného príslušníka, známeho alebo kúpené z druhej ruky populárnejšie. V roku 2011 si takto zaobstaralo svoj smartfón 24 % a v roku 2009 to bolo 23 % ľudí.

Najfrekventovanejším miestom na kúpu telefónu je predajňa mobilného operátora. Deje sa tak až v polovici prípadov. Slováci však radi využívajú aj eshopy operátorov (5 %) či predajne (9 %) a eshopy (7 %) iných predajcov.

V prípade, že si zákazník kúpil svoje zariadenie od operátora, až v 81 % prípadoch využil dotáciu alebo bonus operátora. V roku 2011 predstavoval podiel predaných dotovaných telefónov 82 % a v roku 2009 až 85 %.

Priemerná cena kúpeného telefónu bola v tomto roku 282 eur. Zákazníci, ktorí kupujú telefón za plnú cenu, zaplatili za svoje zariadenie v priemere 396 eur. Priemerná cena telefónu zákazníkov, ktorí sa rozhodli využiť operátorský bonus, tvorila 211 eur, čistá cena telefónu po odpočítaní bonusu dosiahla pre zákazníka 51 eur.

Najviac zariadení nakupovaných za plné ceny stáli ich majiteľov medzi 100 a 200 eurami (34 %). Druhou najpočetnejšou skupinou boli telefóny v cene od 50 do 100 eur (25 %) a tretia bola kategória telefónov s cenovkou medzi 200 až 300 eurami (15 %).