Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Ekonomika

Štátne železnice počas horúčav zvýšili kontrolu železničných tratí

Ilustračné foto Foto: TASR

Pri extrémnych teplotách okolo 40 stupňov môže teplota koľajnice dosiahnuť až 80 stupňov.

Bratislava 7. júla (TASR) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v súvislosti s extrémnymi horúčavami zatiaľ nezaznamenali žiadne vážne poruchy či mimoriadnosti, ani ohrozenie železničnej dopravy. Ako dnes informovala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková, železnice prijali z dôvodu vysokých teplôt viacero opatrení.

Štátna firma zvýšila počet a zintenzívnila kontroly na koľajach, ako aj kontroly trakčného vedenia, ktoré majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti. Pri koľajach podľa nej môže dochádzať k ich vybočeniu, pri trakčnom vedení k zvýšeniu pravdepodobnosti kolízie zberača hnacieho dráhového vozidla.

Železnice zároveň vykonávajú pravidelné prehliadky tratí pešími pochôdzkami alebo jazdami na dráhových vozidlách. Okrem pravidelných peších pochôdzok sa v čase zvýšených teplôt alebo pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad 40 stupňov uskutočňujú teplotné pochôdzky. Pavliková upozornila, že pri extrémnych teplotách okolo 40 stupňov môže teplota koľajnice dosiahnuť až 80 stupňov. Na určených úsekoch denne merajú teplotu vzduchu a koľajníc.

"Zvýšená pozornosť sa pritom venuje predovšetkým náhlym zmenám smerovej a výškovej polohy v krátkom úseku koľaje, ktoré môžu byť príznakom začínajúceho vychýlenia alebo vybočenia koľaje, okoliu pevných miest a úsekom, v ktorých bola v predchádzajúcom období narušená stabilita koľaje opravnými prácami," opísala hovorkyňa.

Jednou z možností, ktorú ŽSR tiež využívajú v čase vysokých teplôt, je zavádzanie teplotných pomalých ciest, a to hlavne v úsekoch, kde by vplyvom vysokej teploty mohlo dôjsť k zníženiu stability koľajového roštu. Zavádzajú sa v denných hodinách, v čase predpokladaných vysokých teplôt.

Železnice museli v súvislosti s extrémnymi teplotami odložiť viacero plánovaných výluk na toto obdobie, kde bolo potrebné zváranie alebo podbíjanie koľajníc. Tieto činnosti sa podľa Pavlikovej presunuli na čas, keď teploty klesnú.