Do platnosti by mal vstúpiť od júla 2014.
Autor TASR
Bratislava 13. augusta (TASR) - Návrh nového stavebného zákona má podľa rezortu dopravy zvýšiť bezpečnosť aj na technicky náročných stavbách. Teda napríklad na mostoch, tuneloch alebo podjazdoch.
Zákon pripravilo samotné Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a práve sa nachádza vo verejnom pripomienkovaní, ktoré potrvá do polovice septembra. Následne pôjde do legislatívneho procesu a do platnosti by mal vstúpiť od júla 2014.
Na základe neho budú napríklad tunely, podjazdy a podchody, tiež mosty a nadjazdy, ktoré majú dĺžku nosnej konštrukcie najmenej 10 metrov, vyčlenené do skupiny takzvaných vyhradených stavieb. "Ide o stavby, ktoré z hľadiska statiky, požiarnej bezpečnosti alebo z hľadiska vplyvu na okolie vyžadujú zvýšenú pozornosť a priebežnú kontrolu," opísal hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Projekt týchto stavieb bude musieť vypracovať výlučne odborne spôsobilá osoba, čiže autorizovaný architekt alebo stavebný inžinier. K statickému posudku, ktorý je súčasťou projektovej dokumentácie stavby, bude musieť byť tiež stavebnému úradu priložené aj takzvané kontrolné statické posúdenie od kontrolného statika. Jeho obsahom bude preverenie správnosti statických a dynamických výpočtov statického posudku.
"Zároveň nový stavebný zákon zavádza aj úplne nový inštitút, stavebnotechnický dozor," doplnil Kóňa. Pôjde o vyššiu a zodpovednejšiu formu stavebného dozoru. Povinne sa má zaviesť na vyhradených stavbách a ďalších stavbách, o ktorých tak rozhodne stavebný úrad v stavebnom konaní. Rozsah oprávnení pri výkone stavebnotechnického dozoru bude širší ako pri stavebnom dozore. Bude sa tiež vyžadovať aj vyššia forma odbornej spôsobilosti.
Zákon pripravilo samotné Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a práve sa nachádza vo verejnom pripomienkovaní, ktoré potrvá do polovice septembra. Následne pôjde do legislatívneho procesu a do platnosti by mal vstúpiť od júla 2014.
Na základe neho budú napríklad tunely, podjazdy a podchody, tiež mosty a nadjazdy, ktoré majú dĺžku nosnej konštrukcie najmenej 10 metrov, vyčlenené do skupiny takzvaných vyhradených stavieb. "Ide o stavby, ktoré z hľadiska statiky, požiarnej bezpečnosti alebo z hľadiska vplyvu na okolie vyžadujú zvýšenú pozornosť a priebežnú kontrolu," opísal hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Projekt týchto stavieb bude musieť vypracovať výlučne odborne spôsobilá osoba, čiže autorizovaný architekt alebo stavebný inžinier. K statickému posudku, ktorý je súčasťou projektovej dokumentácie stavby, bude musieť byť tiež stavebnému úradu priložené aj takzvané kontrolné statické posúdenie od kontrolného statika. Jeho obsahom bude preverenie správnosti statických a dynamických výpočtov statického posudku.
"Zároveň nový stavebný zákon zavádza aj úplne nový inštitút, stavebnotechnický dozor," doplnil Kóňa. Pôjde o vyššiu a zodpovednejšiu formu stavebného dozoru. Povinne sa má zaviesť na vyhradených stavbách a ďalších stavbách, o ktorých tak rozhodne stavebný úrad v stavebnom konaní. Rozsah oprávnení pri výkone stavebnotechnického dozoru bude širší ako pri stavebnom dozore. Bude sa tiež vyžadovať aj vyššia forma odbornej spôsobilosti.