Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 17. apríl 2024Meniny má Rudolf
< sekcia Ekonomika

Stredná a východná Európa vedie vo výstavbe nákupných centier

Nákupné centrum v Londýne. Foto: TASR/AP Photo

Do konca roka 2014 by malo byť v Európe dokončených 203 nových nákupných centier, z ktorých 127 bude v strednej a východnej Európe.

Bratislava 23. júla (TASR) – Stredná a východná Európa (SVE) v druhom polroku 2013 aj naďalej pokračovala v dominancii výstavby nákupných centier a zaznamenala takmer 70 % celkového priestoru dodaného na trh, čo predstavuje 2,4 milióna štvorcových metrov (m2). Vyplýva to z najnovšej správy Rozvoj európskych nákupných centier konzultačnej spoločnosti Cushman & Wakefield.

Development v Európe počas druhej polovice roka 2013 celkovo významne vzrástol s 3,6 milióna m2 hrubej prenajímateľnej plochy nákupných centier, ktorá bola dodaná na trh. Je to dvakrát viac ako objem priestoru počas prvého polroka, aj keď celková hodnota bola nižšia, ako naznačovali predchádzajúce predpovede, keďže ukončenie množstva projektov sa presunulo na rok 2014.

"Apetít pre investovanie do nákupných centier sa vracia do levelov spred krízy a nedávna aktivita výstavby priniesla nové príležitosti. Veľa väčších miest v strednej Európe momentálne dosahuje bod nasýtenia, okrem Varšavy, kde existuje potenciál pre veľké maloobchodné projekty," zhodnotil vedúci stredoeurópskeho investičného tímu spoločnosti James Chapman. "Vo väčšine ďalších veľkomiest sa kladie dôraz na vylepšovanie nákupných centier, zatiaľ čo množstvo nových centier v malých mestách s viac ako 100.000 obyvateľmi pomáha zosilňovať konkurenciu a zaujať nových investorov," dodal.

V súčasnosti množstvo priestoru nákupných centier dosahuje približne 154 miliónov m2 hrubej prenajímateľnej plochy. Francúzsko je opäť najväčším trhom s 17,3 milióna m2 priestoru v nákupných centrách. Druhé miesto obsadzuje Veľká Británia s 16,93 milióna m2 a Rusko je na treťom mieste s 16,86 milióna m2. Očakáva sa však, že Rusko vymení Veľkú Britániu ako druhý najväčší trh do konca tohto roka.

Do konca roka 2014 by malo byť v Európe dokončených 203 nových nákupných centier, z ktorých 127 bude v strednej a východnej Európe. Z 86 nákupných centier bude rozšírených 65 v západnej Európe. V roku 2015 sa otvorí 103 projektov a rozšíri 32. Ukrajina, Turecko a Rusko naďalej pokračujú v aktivite výstavby na všetkých troch kontinentoch s dvojcifernými nárastmi v štvorcových metroch.

"Na Slovensku sa do konca roka 2014 otvorí len jedno nákupné centrum – Bory Mall o veľkosti 53.000 m2 hrubej prenajímateľnej plochy, pričom plánované otvorenie je začiatkom novembra. Vo fáze prípravy sú ďalšie dve nákupné centrá – Forum Poprad a City Arena Trnava, ktorých otvorenie je naplánované na štvrtý kvartál 2015," priblížil vedúci maloobchodného tímu spoločnosti na Slovensku Matúš Furman.